Peran Pendidikan Inklusi dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Lembaga Pendidikan
Main Article Content
Abstract
Inclusive education focuses on student services that can meet the needs of inclusive students. However, it is not specifically for children with special needs, but for all students because they have diverse characteristics. The purpose of this study is to examine the role of inclusive education in shaping the character of students in educational institutions. By using this qualitative Library-Based research method, which refers to the use of media to collect library materials such as books, journals, and articles that will help solve research problems. While the results of this study obtained that inclusive education teaches students to appreciate differences and empathize with others, can improve social skills, form strong characters, encourage independence, improve academic achievement, Education for real life. It is hoped that through inclusive education it can enrich the learning experience for all students, form better characters and be ready to face the challenges of life.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Aklis, M. Z. (2023). Pendidikan Karakter Di Madrasah Berbasis Pendidikan Inklusi. ASNA: Jurnal Kependidikan Islam Dan Keagamaan, 5(2).
Arriani, F., Agustiyawati, Rizki, A., Widiyanti, R., Wibowo, S., Tulalessy, C., Herawati, F., & Maryanti, T. (2022). Panduan Pelaksanaan Pendidikan Inklusif. Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia.
Darma, I. P., & Rusyidi, B. (2015). Pelaksanaan Sekolah Inklusi Di Indonesia. Prosiding KS: Riset & PKM, 2(2).
Dewi, N. K. (2017). Manfaat Program Pendidikan Inklusi Untuk AUD. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1).
Fauzi, F. Y., Arianto, I., & Solihatin, E. (2013). Peran Guru Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Dalam Upaya Pembentukan Karakter Peserta Didik. JURNAL PPKN UNJ ONLINE, 1(2).
Fitri, A. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education 5.3, 5(3).
Hakim, R. (2014). Pembentukan Karakter Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Al-Quran. Jurnal Pendidikan Karakter, IV(2).
Harjali. (2017). Strategi Guru dalam Membangun Lingkungan Belajar yang Kondusif: Studi Fenomenologi pada Kelas-Kelas Sekolah Menengah Pertama di Ponorogo. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 23(1).
Husin, A., Natuna, U., Hidayat, M. R., Zalisman, & Wismanto. (2023). Upaya Pemerintah Dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” Dalam Menghadapi Pendidikan Di Era Disrupsi. Himah; Jurnal Pendidikan Islam, 12(2).
Khaerunisa, H. (2023). Pembelajaran Inklusif: Membangun Kesetaraan Di Dalam Kelas Pada Masa Pencabutan PPKM. Karimah Tauhid, 2(5).
Lubaba, M. N., & Alfiansyah, I. (2022). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 9(3).
Ma’arif, M. A., & Cahyani, I. (2019). Pendidikan Multikultural Sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 2(2).
Mursyidah, A., Azzahro, A. N., Rahmah, D. A., Maziyah, E. N., Fadliyah, L. S., Sabrina, N. P., & Meitasari, R. T. (2022). Strategi Guru Dalam Menanamkan Toleransi Pada Pendidikan Inklusi Di Sekolah Dasar Kelas Rendah. Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian.
Nurpadilah, P. (2022). Peran Pendidikan Inklusi Dalam Membentuk Keterampilan Sosial Peserta Didik Berkebutuhan Khusus Di RA Cendekia Berseri Rappocini Makassar. UIN Alauddin Makassar.
Oktarina, E., & Amin, L. H. (2023). Manajemen Pendidikan Karakter Siswa di Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Inklusif. Annual International Conference on Education Research, 00(00).
PMB UNJANI. (2024). Memahami Pentingnya Pentingnya Pendidikan Inklusif: Menuju Kampus yang Beragam dan Ramah untuk Semua. https://pmb.unjani.ac.id/memahami-pentingnya-pendidikan-inklusif-menuju-kampus-yang-beragam-dan-ramah-untuk-semua/#:~:text=Memperkuat%20Rasa%20Percaya%20Diri%20dan,dengan%20belajar%20bersama%20siswa%20lainnya.
Salmaa. (2023). Instrumen Penelitian. Penerbit NEM.
UINSI. (2023). Pentingnya Pendidikan Inklusi di Perguruan Tinggi. https://www.uinsi.ac.id/2023/08/11/pentingnya-pendidikan-inklusi-di-perguruan-tinggi/
Zahara, P., Putri, A. D., Nurkarimah, F., Wismanto, & Fadhly, M. (2024). Peran Pendidikan Inklusi Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(2).