Komunikasi Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Anak Selama Masa Pandemi Covid 19

The case of the COVID 19 pandemic in Indonesia was confirmed on March 2, 2020, and grew so quickly that it expanded to 34 provinces. With the issuance of Circular Letter Number 15 of 2020 concerning "Guidelines for the Implementation of Learning from Home in an Emergency Period for the Spread of COVID-19", the teaching and learning process is carried out remotely (PJJ). ) internet-based. This greatly affects the teaching and learning process in children. Because not all of them can access the internet for various reasons, so it is very influential on children's learning interest. Therefore, the motivation of parents while accompanying children to study at home is very necessary. The function of the family as a madrasa, first and foremost, must be able to provide learning motivation for children, through communication patterns built by parents greatly determine children's learning motivation during a pandemic.

How to Cite
Shofiyah. (2021). Komunikasi Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Anak Selama Masa Pandemi Covid 19. Alamtara: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 5(1), 39-50. https://doi.org/10.58518/alamtara.v5i1.681

Shofiyah

Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah Lamongan, Indonesia

Ahmadi, Abu, Psikologi Sosial, Jakarta: Rineka Cipta, 2002

Basith L, Fungsi Komunikasi, AL-HIKMAH: Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan Budaya, 9(2), 26-42 https://doi.org/10.32505/hikmah.v9i2.1737)

Cangara, Hafied, Pengantar Ilmu Komunikasi, Cet. XII, Jakarta: PT.Rajagrafindo, 2011

Devito, Joseph A Komunikasi antar manusia, Tangerang, KArisma Publishing Group, 2011

Daradjat, Zakia, dkk, Ilmu Pendidikan Komunikasi,Jakarta; Bumi Aksara, 2011

Effendy, Onong U , Dimensi-Dimensi Komunikasi, Bandung, Alumni, 1983

Firman Hudaya, Motivasi Belajar Anak di Masa Pandemi, 7 April 2021 14:09, https://kumparan.com/hudayastatistik/motivasi-belajar-anak-di-masa-pandemi-1vVOX6CVvh7

H.B, Uno, Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2016

H.B. Uno Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan.. Jakarta: PT. Bumi Aksara. 2013

Kompri. Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2015

LPI Ar rahman, https://lpiarrahman.sch.id/peran-keluarga-dalam-pendidikan-anak/( l 26 Jun i2021),

Mulyana, Deddy, Ilmu Komunikasi suatu Pengantar, Cet. III, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2001

Rosnandar, Perspektif Komunkasi Keluarga, Alumni Bandung, 1992

Rismauli Pangaribuan S.Th, https://www.stit-alkifayahriau.ac.id/dampak-positif-pandemi-covid-19-terhadap-dunia-pendidikan/, (29 Juni 2019)

Riadi, Muchlisin , Motivasi Belajar, https://www.kajianpustaka.com/2013/04/motivasi-belajar.html, (22 April 2013).

Solikin, Nur, Rumahku Madrasahku: Jadikan Rumah sebagai Pusat Inspirasi Anak ,Cet. I; Yogyakarta: Laksana, 2018

Sardy, Idris ,Komunikasi Dalam Keluarga, Citra Aditya Bakti, Bandung, 1992

Sri Esti W, Psikologi Pendidikan, Jakarta: Grasindo, 2008

Sardirman A. M, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007

Slameto. Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Bumi Aksara, 1991

Sochib. M. Pola Asuh Orangtua Untuk Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Jakarta: Rineka Cipta. 2000

Undang-Undang No. 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak, Bab I Pasal 1, Jakarta: Indonesia Legal Center Publishing, 2003

Vardiansyah, Dan, Filsafat Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar, Cet. II , Jakarta: PT Indeks, 2008