Pengaruh E-Commerce dan Pendidikan Kewirausahaaan Syariah Terhadap Minat Berwirausaha pada Mahasiswa
The high unemployment rate among Generation Z in Indonesia has created an urgency to promote entrepreneurship as an alternative solution, particularly through the utilization of e-commerce and Sharia entrepreneurship education. This study aims to determine the influence of e-commerce and entrepreneurship education on entrepreneurial interest among Sharia Economics students at Mulawarman University who utilize e-commerce and have taken the entrepreneurship course. This research employs a quantitative method. Data were collected via a questionnaire using Google Forms. The data analysis techniques include testing the validity and reliability of the instrument, classical assumption tests (normality, multicollinearity, and heteroscedasticity), and multiple linear regression analysis with hypothesis testing through partial t-tests. The results show that the e-commerce variable has a positive and significant effect on entrepreneurial interest. Likewise, the Sharia entrepreneurship education variable is proven to have a positive and significant influence on students’ entrepreneurial interest. This indicates the importance of integrating technology and Sharia entrepreneurial values in shaping independent and ethical entrepreneurial character.
Alfiyan, A. R., Qomaruddin, M., & Alamsyah, D. P. (2019). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Dukungan Akademik Terhadap Niat Kewirausahaan Mahasiswa. 19(2).
Aryaningtyas, A. T., & Palupiningtyas, D. (2017). PENGARUH PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN DAN DUKUNGAN AKADEMIK TERHADAP NIAT KEWIRAUSAHAAN MAHASISWA (Studi Pada Mahasiswa STIEPARI Semarang). JURNAL ILMIAH MANAJEMEN & BISNIS, 18(2), 140. https://doi.org/10.30596/jimb.v18i2.1398
Diva Lufiana Putri, Rizal Setyo Nugroho, Artikel ini telah tayang di Kompas.com dengan judul “20 Negara Penduduk Terbanyak di Dunia 2024, Indonesia Nomor Berapa?”, Klik untuk baca: https://www.kompas.com/tren/read/2024/04/25/180000765/20-negara-penduduk-terbanyak-di-dunia-2024-indonesia-nomor-berapa-?page=all, Kompascom+ baca berita tanpa iklan: https://kmp.im/plus6, & Download aplikasi: https://kmp.im/app6. (t.t.). 20 Negara Penduduk Terbanyak di Dunia 2024, Indonesia Nomor Berapa? https://www.kompas.com/tren/read/2024/04/25/180000765/20-negara-penduduk-terbanyak-di-dunia-2024-indonesia-nomor-berapa-?page=all
Ghozali, I. (2018). APLIKASI ANALISIS MULTIVARIATE DENGAN PROGRAM IBM SPSS 25.
Gultom, E. (2021). Pengaruh E-Commerce, Pengetahuan Kewirausahaan dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Program S1 Manajemen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Riau Pekanbaru). 2(2).
Indriyani, L., & Margunani, M. (2019). PENGARUH KEPRIBADIAN, PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN, DAN LINGKUNGAN KELUARGA TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 848–862. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28315
Irawati, D. (2024). Analisis Penerapan Etika Bisnis Islam Pada Produk UMKM Tahu di Desa Duren Kota Madiun. Transformasi: Journal of Economics and Business Management, 3(2), 186–195. https://doi.org/10.56444/transformasi.v3i2.1779
Nainggolan, R., & Harny, D. (2020). PENGARUH PENDIDIKAN ENTREPRENEURSHIP DAN LINGKUNGAN SOSIAL TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA (STUDI DI UNIVERSITAS CIPUTRA). JURNAL EKONOMI PENDIDIKAN DAN KEWIRAUSAHAAN, 8(2), 183. https://doi.org/10.26740/jepk.v8n2.p183-198
Purnomo, H. (2024). 7 PUBLICATIONS 69 CITATIONS SEE PROFILE.
Putri, N. L. W. W. (2017). PENGARUH PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN TERHADAP MINAT MAHASISWA UNTUK BERWIRAUSAHA PADA MAHASISWA PENDIDIKAN EKONOMI UNIVERSITAS PENDIDIKAN GANESHA. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 9(1), 137. https://doi.org/10.23887/jjpe.v9i1.19998
Rembulan, G. D., & Fensi, F. (2018). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Pengabdian dan Kewirausahaan, 1(1). https://doi.org/10.30813/jpk.v1i1.1007
Sari, P. (2023). Melibatkan Generasi Muda dalam Ekonomi dan Bisnis “Menghadapi Tantangan dan Peluang di Era Milenial Generasi Z.” 1(2).
Utomo, H. (t.t.). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Dalam Menumbuhkan Minat Mahasiswa Menjadi Wirausahawan.
Wijaya, N. A., & Arisetyawan, K. (2023). Faktor yang Mempengaruhi Partisipasi Kerja Gen-Z di Indonesia. 3.
Yadewani, D., & Wijaya, R. (2017). Pengaruh e-Commerce Terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal RESTI (Rekayasa Sistem dan Teknologi Informasi), 1(1), 64–69. https://doi.org/10.29207/resti.v1i1.6