Efektivitas Wakaf Produktif sebagai Instrumen Keuangan Sosial Islam: Perspektif Hukum Islam

 Productive waqf has become a significant social finance instrument in supporting economic development and social welfare among Muslims. This study aims to evaluate the effectiveness of productive waqf as an Islamic social financial instrument from the perspective of Islamic law. This study uses a qualitative approach with a descriptive-analytical method. The results of the study show that productive waqf, which is managed professionally and in accordance with sharia principles, has great potential to make a significant contribution to social welfare. This study concludes that productive waqf has great potential to become a source of sustainable funding that supports social, educational, and health programs, as well as empowering the community's economy

How to Cite
Ahmad Masyhadi, & M. Mar’il Farochi. (2025). Efektivitas Wakaf Produktif sebagai Instrumen Keuangan Sosial Islam: Perspektif Hukum Islam. Al-Musthofa: Journal of Sharia Economics, 8(1), 123-140. https://doi.org/10.58518/al-musthofa.v8i1.3971

Ahmad Masyhadi

Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah, Lamongan, Indonesia

M. Mar’il Farochi

Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah, Lamongan, Indonesia

Abiba, R. W., & Suprayitno, E. (2023). Optimalisasi Wakaf Produktif Dalam Mendukung Upaya Pencapaian SDGs Melalui Pemberdayaan Peternakan. Al-Intaj, 9(1), 109–123.

Adolph, R. (2016). Manajemen Wakaf.

Alamsyah, A. (2024). AL-FIKRAH : 1(1), 107–131. https://doi.org/10.36701/fikrah.v1i1.1659

Amelia, R., Purba, H., Sembiring, R., & Sembiring, I. A. (2024). KEPASTIAN HUKUM TERHADAP HAK ASUH ANAK AKIBAT PERCERAIAN TERHADAP ISTRI YANG MENGALAMI GANGGUAN KEJIWAAN (Studi Putusan MA No. 114 K/Ag/2022). Jurnal Media Akademik (JMA), 2(1), 731–764. https://jurnal.mediaakademik.com/index.php/jma/article/view/79

Amirah, & Al Fu’adah, Z. (2021). Pengaruh Program Cash Wakaf Link Sukuk (CWLS) di Badan Wakaf Indonesia Terhadap Kesejahteraan Masyarakat. Al-Mizan : Jurnal Hukum Dan Ekonomi Islam, 5(2), 62–83. https://doi.org/10.33511/almizan.v5n2.62-83

Hanuli, S. R., Taib, R., Paise, A., Salsabilah, N., Saw, M., Rasyidin, K., Khattab, U., & Affan, U. (2024). Implementasi PSAK 412 dalam Laporan Keuangan Wakaf di Badan Wakaf Indonesia Gorontalo. 3(3), 276–291.

Herningrum, I., & Mahabbati, S. (2021). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Pengalih Fungsian Harta Wakaf. Al-Qisthu: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Hukum, 19(1), 52–69. https://doi.org/10.32694/qst.v19i1.840

Hijriah, S., Hidayatullah, M. R., Salsabillah, & Jannah, M. (2024). PENERAPAN AKUNTANSI WAKAF DI PROVINSI BANTEN. Musytari: Neraca Manajemen, Ekonomi, 10(12).

Islam, C. O., Management, E., & Economics, S. (2024). 2024 Vol. 5. No. 1. E-ISSN : 2775-930X. 115–131.

Jakarta, U. M. (2004). PENGELOLAAN DAN PENGEMBANGAN HARTA BENDA WAKAF SERTA HUBUNGAN DALAM PENGEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM Fathan Muhammad 1 , Wawa Kuswara 2. 41.

Kahfi, A., & Zen, M. (2024). AL-AFKAR : Journal for Islamic Studies Sinergi Zakat dan Wakaf dalam Mewujudkan Kesejahteraan Ekonomi Syariah Kontemporer : Analisis Fiqh Muamalah. 7(4), 631–649. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v7i4.1676.Synergy

Komarudin, T., Damiri, A., & Jalaludin. (2020). Pengelolaan Wakaf Produktif Tanah Sawah Di Yayasan Islam Pondok Pesantren Miftahul Jannah Jatibaru Kecamatan Jatisari Karawang. EKSISBANK, 4(1), 1–10.

Luthfi Hadi Aminuddin, Ulfah, I. (2016). Pluralitas Orientasi Ideologi Muslim Klepu Sooko Ponorogo. 18(1), 1–23.

Makhrus, Mukarromah, S., & Istianah. (2021). Optimalisasi Edukasi Wakaf Produktif dalam Mendorong Kesejahteraan Masyarakat. DIMAS : Jurnal Pemikiran Agama Dan Pemberdayaan, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.21580/dms.2021.211.7989

Miftahul, S., Tarate, U., & Sumenep, P. (2025). PERAN EKONOMI SYARIAH DALAM MENINGKATKAN KESEJAHTERAAN MASYARAKAT : STUDI PADA LEMBAGA KEUANGAN SYARIAH DI INDONESIA Nurul Huda Pendahuluan. 1(1), 77–96.

Mohd Zaidi Daud, D. (2023). Pembangunan Tamadun melalui Wakaf Keluarga: Analisis dari Perspektif Sejarah Islam. Journal of Al-Tamaddun, 18(2), 71–86.

Moleong, L. J. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Munir, M. (2025). TRANSFORMASI WAKAF PRODUKTIF BERBASIS NILAI-. 12(1), 339–356.

Nasir, A., Zain, H. N., Akhdan, R. K., & Marlina, L. (2025). Wakaf Produktif dalam Ekonomi Islam : Analisis Pemikiran Muhammad Abdul Mannan dan Implementasinya pada Pembangunan Berkelanjutan.

Peran Wakaf Produktif Dalam Menopang Ekonomi Islam Berkelanjutan. (2023). BWI.

Prabowo, D. (2022). Pengelolaan, Peluang, dan Dampak Wakaf Produktif. Dompet Dhuafa.

Rahman, R. M., & Tanjung, H. (2022). Optimalisasi Wakaf Produktif untuk Memperkuat Sistem Ketahanan Pangan. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 3(5), 1147–1166.

Sugianto, & Fadhel Mohammad. (2024). Waqaf Produktif: Menggerakkan Perekonomian Rakyat Menuju Ketahanan Ekonomi Berkelanjutan. Opportunity Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 136–145. https://doi.org/10.55352/ojppm.v2i1.946

Sundana, E. (2023). Pengelolaan Wakaf Produktif Untuk Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat: Studi Kasus Pada Program Wakaf Produktif Di Desa X. Relinesia: Jurnal Kajian Agama Dan Multikulturalisme Indonesia, 2(1), 126–132.

Sundari, S. (2023). Wakaf Produktif Sebagai Strategi Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Menuju Pembangunan Berkelanjutan di Era 4 . 0. LA ZHULMA - Jurnal Ekonomi Syariah, 2(1), 57–68.

Syahrullah, M. (2024). Mitigasi Resiko wakaf. 3, 1–23.

Sylvianie, L. (2023). Kecakapan Nazhir Dalam Pengelolaan Wakaf Produktif Di Indonesia. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 13(2), 199–220. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v13i2.1773

Ubaidillah, M. (2024). Peluang dan Tantangan Wakaf Produktif, Kabupaten Pekalongan, Manajemen Wakaf . 8(1), 61–69.

Wahab, A. J. (2021). Fungsi Masjid Sebagai Pusat Pendidikan Moderasi Beragama Pada Masa Pandemi. 378. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Zainal, V. R. (n.d.). PENGELOLAAN DAN PENGEMBANGAN WAKAF PRODUKTIF. Badan Wakaf Indonesia, 1–16.