Upaya Guru Dalam Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini

Main Article Content

Liya fadlilah
Lujeng Lutfiyah

Abstract

The purpose of this study was to analyze how teachers shape the social character of children at an early age in a school environment. This research uses qualitative descriptive techniques. Interviews, documentation, and observation are data collection techniques used in this study. The data analysis method used is interactive model triangulation, which combines data reduction, data presentation, and conclusion setting. The research took place at KB Islam Walisogo II Brondong, with instructors as research subjects. The results showed that teachers' Upayaes for developing children's personalities include responsibility, discipline, habits, student cooperation, mutual respect, and spontaneous activities. Using school culture to shape students' personalities. To instill character in their children, the teacher must have a strong and playful attitude. Teachers, in addition to being educators and instructors, can serve as role models for students.


Keywords: early childhood; ece teacher; social devolepment

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
fadlilah, L., & Lutfiyah, L. (2023). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. ALMURTAJA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 60-70. Retrieved from https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/almurtaja/article/view/2244
Section
Articles

References

Adi, N. D. P. F. (2022). Upaya Guru Terhadap Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Masa Pandemi Pada Siswa Kelas IV. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian (SNHRP) Ke 4 Tahun 2022, April, 1134–1139.
Mulyanto, & Tahyudin, D. (2020). Interaksi Sosial Peserta Didik Di
Lingkungan Sekolah Dalam Pembentukan Karakter Di SMA Negeri 2 Kayuagung. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 7(2), 301–314.
http://jurnal.um- tapsel.ac.id/index.php/nusantara/article/view/1595
Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1), 21–33. https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4312
Ansori, S., Fadli, A., & Sutikno, A. S. (2021). Upaya Kepala Sekolah Mewujudkan Kedisiplinan Peserta Didik di MA Al-Ijtihad Danger. Schemata: Jurnal Pascasarjana UIN Mataram, 10(1), 31–50. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/schemata/article/view/2925
Aras, A. (2021). Revitalisasi Kultur Sekolah dalam Pembangunan Karakter Peserta Didik. AL MA’ARIEF : Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 3(1), 26–34. https://doi.org/10.35905/almaarief.v3i1.1996
Habe, H., & Ahiruddin, A. (2017). Sistem pendidikan nasional. Ekombis Sains: Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Bisnis, 2(1), 39–45. https://doi.org/10.24967/ekombis.v2i1.48
Haer, R. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Media Film dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 1 Cempa Kabupaten Pinrang. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 144–153.
https://doi.org/10.35905/alishlah.v16i2.747
Harahap, S. A., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Problematika Pembelajaran Daring dan Luring Anak Usia Dini bagi Guru dan Orang tua di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1825–1836. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1013
Hasanah, U. (2019). Upaya Guru Dalam Mengembangkan Karakter Anak Usia Dini Melalui Keteladanan Dan Pembiasaan Di Paud Al-Amien Gunung Eleh Kedungdung Sampang. Islamic EduKids, 1(1), 13–18. https://doi.org/10.20414/iek.v1i1.1811
Irhamna, I., & Purnama, S. (2022). Peran Lingkungan Sekolah dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini di PAUD Nurul Ikhlas. Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 68–77. https://doi.org/10.21831/jpa.v11i1.46688
Julaeha, S. (2019). Problematika Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 157. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.367
Kholifah, W. T. (2020). Upaya Guru Mengembangkan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Ramah Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 115– 120. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.614
Lubaba, M. N., & Alfiansyah, I. (2022). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Sains Dan Teknologi, 9(3), 2022– 2687.
https://journalstkippgrisitubondo.ac.id/index.php/EDUSAINTEK/article/view/57 6
Mukminin, A. (2014). Upaya Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Di Sekolah Adiwiyata Mandiri. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, XIX XIX(02), 227–252. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/tadib/article/view/16
Mutakin, T. Z., Nurhayati, & Rusmana, I. M. (2014). Penerapan teori pembiasaan dalam pembentukan karakter religi siswa di tingkat sekolah dasar. Edutech, 1(3), 361–373. https://ejournal.upi.edu/index.php/edutech/article/view/3089
Nantara, D. (2022). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan di Sekolah dan Peran Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 2251–2260. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3267
Novitasari, A. (2019). Pemberian Reward and Punishment dalam Membentuk Karakter Disiplin Anak pada Sekolah Madrasah Ibtidaiyah. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 27–33. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2113
Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26
Pitaloka, D. L., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696–1705. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.972
Pradana, Y. (2016). Pengembangan karakter siswa melalui budaya sekolah. Untirta Civic Education Journal, 1(1), 2016. https://doi.org/10.30870/ucej.v1i1.1883
Prasanti, D., & Fitriani, D. R. (2018). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini: Keluarga, Sekolah, Dan Komunitas? (Studi Kualitatif tentang Pembentukan Karakter Anak Usia Dini Melalui Keluarga, Sekolah, dan Komunitas). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 13. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.2
Prasrihamni, M., Zulela, Z., & Edwita, E. (2022). Optimalisasi penerapan kegiatan literasi dalam meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 128–134. https://jurnal.unma.ac.id/index.php/CP/article/view/3525
Rahayu, B. L. A. (2022). Peran Bimbingan Dan Konseling Melalui Metode Pembiasaan Dalam Membentuk Karakter Pada Anak Usia Dini. Al-Insan: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 2(2), 68–77. https://ejournal.iainh.ac.id/index.php/alinsan/article/view/173
Retnowati, D., Ali, M., & Lestari, S. (2015). Peningkatan sikap saling menghargai pada anak usia 5-6 tahun di paud aisyiyah melawi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 4(3), 1–6. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/9252
Setyaningrum, Y., Rais, R., & Setianingsih, E. S. (2020). Peran Guru Kelas dalam Pembentukan Karakter Disiplin pada Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 520. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i3.29752
Sitompul, E., Dhieni, N., & Hapidin, H. (2022). Karakter Gotong Royong dalam Paket Pembelajaran Sema. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3473–3487.
https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1674
Sormin, D., & Rangkuti, F. R. (2018). Upaya Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Mi Terpadu Mutiara Kota Padangsidimpuan. TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 4(2), 219. https://doi.org/10.24952/tazkir.v4i2.1107
Sukadari, S., Suyata, S., & Kuntoro, S. A. (2015). Penelitian Etnografi Tentang Budaya Sekolah Dalam Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 3(1), 58–68. https://doi.org/10.21831/jppfa.v3i1.7812
Suriansyah, A., & Aslamiah, A. (2015). Upaya kepemimpinan kepala sekolah, guru, orang tua, dan masyarakat dalam membentuk karakter siswa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2(2), 234–247. https://doi.org/10.21831/cp.v2i2.4828
Syafputra, R., & Patrisia, N. E. (2021). Rencana Upayas dinas pekerjaan umum kabupaten bengkulu utara tahun 2016-2021. Professional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 7(2). https://jurnal.unived.ac.id/index.php/prof/article/view/1275
Tetep. (2017). Menggali Nilai-nilai Karakter Sosial dalam Meneguhkan Kembali Jati Diri ke- Bhineka-an Bangsa Indonesia. Konferensi Nasional Kewarganegaraan III, November, 372–
379. http://eprints.uad.ac.id/9928
Tetep, D. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Sosial Siswa Dalam Pendidikan Kewarganegaraan Dan Ips Dalam Konteks Perpspektif Global. Jurnal Petik, 2(2), 35. https://doi.org/10.31980/jpetik.v2i2.72
Wahyuni, U. (2015). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Sdn Jigudan Triharjo Pandak Bantul Tahun Pelajaran 2014/2015. Laporan Penelitian, Yogyakarta: PGSD, FKIP, Universitas PGRi Yogyakarta.
Wardati, Z. (2019). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Sosial Anak pada Habib Alby Homeschooling The Role of Teachers in Forming Children’s Social Character at Habib Alby Homeschooling. DAYAH: Journal of Islamic Education, 2(2), 261–280. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/JIE/article/view/4185