Pemasaran Islami: Mengoptimalkan Potensi Pasar dengan Prinsip Keadilan dan Etika Ekonomi Islam

Main Article Content

Nur Hidayatul Istiqomah
Ihda Shofiyatun Nisa’
Latifatul Husniyah

Abstract

This study aims to investigate the concept of Islamic marketing and how its implementation can optimize market potential with principles of justice and Islamic economic ethics. Business ethics in Islamic marketing involve adherence to moral principles and religious values, while justice ensures fair treatment for all parties involved. In the context of Islamic marketing, companies are expected to maintain integrity, avoid practices that are inconsistent with Islamic teachings, and ensure fair pricing and value of products or services offered. Ethical values in Islamic marketing include honesty and accuracy in conveying information to consumers, while avoiding deceptive promotions or violations of Sharia principles. Islamic marketing also reflects a company's commitment to religious values and contributes to sustainable economic growth. This research provides insights into the importance of Islamic marketing in optimizing market potential with principles of justice and Islamic economic ethics, and provides a foundation for companies to develop marketing strategies aligned with Islamic values in order to achieve sustainable business goals.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Istiqomah, N. H., Nisa’, I. S., & Husniyah, L. (2024). Pemasaran Islami: Mengoptimalkan Potensi Pasar dengan Prinsip Keadilan dan Etika Ekonomi Islam. Al-Musthofa: Journal of Sharia Economics, 7(1), 1-12. Retrieved from https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/musthofa/article/view/2755
Section
Articles

References

Amaroh, Si. (2014). Prinsip Keadilan Sosial dan Altruisme dalam Penerapan Sistem Perbankan Syariah. Economica, V(2), 87–106.
Anggesty, S., Choiriyah, & Choirunnisak. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Resto Ayam Kalasan Palembang Dalam Meningkatkan Penjualan Di Masa Pandemi Covid-19 Menurut Sifat Dalam Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah Sekolah Tinggi Ekonomi Dan Bisnis Syariah (STEBIS) Indo Global Mandiri, 2(2), 423–446.
Arista Sari, A., & Abidah, S. (2020). Pengaruh Promosi Islami Dan Kualitas Pelayanan Islami Terhadap Keputusan Nasabah Memilih Tabungan Emas Studi Pada Nasabah Tabungan Emas Pegadaian Syariah Kabupaten Gresik. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 3(2), 187–199. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jei
Ash-Shiddiqy, M., & Ibrahim. (2022). Potensi Desa Dan Strategi Penerapan Ekonomi Islam Dalam Pengelolaan Bisnis Badan Usaha Milik Desa(BUMDES). APLIKASIA: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 22(1), 1–28.
David, N., Fasa, M., & Suharto. (2022). Implementasi Strategi Manajemen Pemasaran Bank Syariah Di Era Revolusi Industri 4.0 Di Indonesia. LABATILA: Jurnal Ilmu Ekonomi Islam, 6(2), 143–162. https://doi.org/10.33507/lab.v4i01
Fataron, Z. A. (2022). Elaborasi Green Marketing dan Islamic Marketing Ethics (Studi Kasus UMKM di Indonesia). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 80. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4250
Hasanah, U. (2019). IDENTIFIKASI PRODUK ATRAKSI DAN SEGMENTASI PASAR PARIWISATA HALAL (Studi di Cluster Kuta, Kabupaten Lombok Tengah, Provinsi Nusa Tenggara Barat). Jurnal Tata Sejuta, 5(1). http://ejurnalstiamataram.ac.id
Junaidi, H. (2017). Prinsip-Prinsip Ekonomi Islam: Sebuah Kajian Awal. Jurnal Muamalah, 3(1), 1–14.
Khotimah, M. K. (2019). Implementasi Prinsip Produksi Ekonomi Islam Pada Mebel Ira Bersaudara Kota Bengkulu. AL-INTAJ, 5(1), 1–14. https://industri.kontan.co.id/news/himki-prediksi-
Lutfi Ervina, E., & Azis, M. (2022). Strategi Segmentasi Pasar Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Pada Produk Tabunganku Di Bank Muamalat Kantor Cabang Pembantu Madiun. Research Journal of Islamic Banking and Finance, I(2), 120–137.
Mohamad, R., & Rahim, E. (2021). Strategi Bauran Pemasaran (Marketing Mix) Dalam Perspektif Syariah. Mutawazin (Jurnal Ekonomi Syariah IAIN Sultan Amai Gorontalo), 2(1), 15–26.
Muhammad, M. M. (2020). Social Entrepreneurship Mewujudkan Kesejahteraan Masyarakat Berdasarkan Prinsip-Prinsip Ekonomi Syariah. El-Iqtishady, 2(2), 68–78. https://repository.
Mutmainah, N., Ahyani, H., & Putra, H. M. (2022). Tinjauan Hukum Ekonomi Syariah Tentang Pengembangan Kawasan Industri Pariwisata Halal Di Jawa Barat. Al-Mawarid Jurnal Syariah Dan Hukum (JSYH), 4(1), 15–42. https://doi.org/10.20885/mawarid.vol4.iss1.art2
Rahmayati. (2021). Spiritual Marketing Dalam Memaksimalkan Pemasaran Syariah. SiNTESa CERED Seminar Nasional Teknologi Edukasi Dan Humaniora, 537–543.
Sari, N., & Fikriyah, K. (2021). Pengaruh Promosi Islami Terhadap Keputusan Nasabah Memilih Produk Tabungan Emas Di Unit Pegadaian Syariah JMP Surabaya. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 4(1), 186–195. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jei
So’imah, N. (2012). Fashion and Fashion Education Journal. FFEJ, 1(1). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ffe