Penanaman Nilai-Nilai Ahlussunnah Wal Jama’ah An Nahdliyah Melalui Pendidikan Agama Islam di Sekolah

The values of Ahlussunnah Wal Jamaah An-Nahdliyyah are very in line with
Indonesian Islam, because the values of Ahlussunnah Wal Jamaah An-Nahdliyyah are
considered to provide mashlahah for the formation of character and morals of the
Indonesian nation, thereby increasing the Indonesian Islamic community who adheres to
the teachings of the Qur'an. and Hadith and have values that are suitable to be taught and
instilled in students in order to form character and morality.
Through religious education in schools, the values of Ahlussunnah Wal Jamaah AnNahdliyyah which teach a diverse mindset and avoid extremism (at-tawassut),
intelligence, honesty, and justice (al-I'tidal), tolerance (at-tasamuh), and a balanced
approach in khidmah (at-tawazun) and preventing evil deeds and encouraging good deeds
(amar ma'ruf nahi munkar), given by going through three stages namely; Value
Transformation (knowing stage), Value Transaction (doing stage), and Value
transinternalization (being stage).

How to Cite
Suwaibatul Aslamiyah, S. ., & Arifianti, R. . (2022). Penanaman Nilai-Nilai Ahlussunnah Wal Jama’ah An Nahdliyah Melalui Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 41-50. https://doi.org/10.58518/darajat.v5i1.958

Siti Suwaibatul Aslamiyah

Universitas Islam Lamongan, Indonesia

Rizqi Arifianti

Universitas Islam Lamongan, Indonesia

Abdusshomad, Muhyiddin. (2008). Hujjah NU Akidah-Amaliyah-Tradisi. Surabaya: Khalista.

Elihami, (2018). “Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk

Karakter Pribadi yang Islami”. Jurnal Edumaspul. Vol 02. No 1.

Fathurrohman, (2012, Juni). “Aswaja NU dan Toleransi Umat Baragama”. Jurnal Riview

Politik. Vol. 02. No.01.

Firmansyah, Mokh Iman. (2019). “Pendidikan Agama Islam: Pengertian, Tujuan, Dasar, dan

Fungsi”, Jurnal Pendidikan Agama Islam: Ta’lim, Vol. 17. No. 2.

Handayani, Lilies, Arifin, Imron. (2022, Maret). “Implementasi Pembelajaran Aswaja NU

Dalam Membentuk Perilaku Keagamaan Siswa”. Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan

Islam. Vol. 06. No. 01.

Lubis, Mawardi. (2008) Evaluasi Pendidikan Nilai. Yogyakarta: Pustka Pelajar.

Majid, Abdul & Andayani, Dian. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam, (Bandung: PT

Remaja Rosdakarya.

Muhaimin. (1996). Strategi Belajar Mengajar: Penerapan dalam Pembelajaran Pendidikan

Agama. Surabaya: CV Citra Media.

Robihin, Ahmad. (2018, Desember). “Anti Kekerasan Di Sekolah Melalui Internalisasi

Prinsip Aswaja An Nadhliyah”, Jurnal Al Qalam, Volume 19, Nomor 2.

Rohmat, Mulyana. (2004). Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Bandung: Alfabeta.

Shodiq, (2015, Oktober). “Tranmisi Idiologi Ahlus Sunnah Wal Jama’ah: Studi Evaluasi

Pembelajaran Ke-NU-an di SMA Al-Ma’ruf Kudus”, Jurnal Pendidikan Islam, Vol 9, No

2.

Mustari, Irfan Taufiq. (2020). “Penanaman Nilai-Nilai pendidikan Ahlussunnah Wal-Jama’ah

An-Nahdliyyah Melalui Program Kegiatan Keagamaan Di SMA Islam Nusantara

Malang” . Tesis-Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Zahro, Ahmad. (2004). Tradisi Intelektual NU Lajnah Bahtsul Masa’il 1926-1999.

Yogyakarta: LKiS Pelangi Aksara.

Zuhriah, Nurul. (2011). Pendidikan Moral dan Budi Pekerti dalam Perspektif perubahan,

(Menggagas Platfrom Pendidikan Budi Pekerti secara Kontektual dan Futuristik).

Jakarta: Bumi Aksara.

UUD RI No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional,

https://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wpcontent/uploads/2016/08/UUno20th2003.pdf diakses pada tanggal 06 Desember

2021.