Penyusunan Modul Pembelajaran Mata Kuliah Microteaching di STAI Ali Bin Abi Thalib Surabaya
This research employs the Research and Development (R&D) method based on Borg and Gall, which has been simplified into five (5) stages: needs analysis for the module, initial product design, module design development, expert validation, and revision.The research yielded the following validation results: 1) The content assessment scored 37.5%, indicating that the material still needs further revision. 2) The accuracy assessment of the module scored 94.4%, signifying that the module's accuracy is valid and feasible. 3) The expert assessment of the module's presentation scored 82.85%, indicating it is valid/feasible.From these three assessments, the final score was 71.56%, categorized as valid with partial revisions. Therefore, the final result of this research is a module with moderate validation, requiring some revisions before proceeding to the next phase of research, which is group testing, to produce a module ready for use.
Arifmiboy. (2019). Microteaching Model Tadaluring. Ponorogo: Wadegroup.
Arti kata belajar—Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online. (t.t.). Diambil 1 Desember 2024, dari https://kbbi.web.id/belajar
Dharma, S. (2008). PENULISAN MODUL. Diambil dari https://www.academia.edu/24741148/Penulisan_Modul_Direktorat_Tenaga_Kependidikan_Direktorat_Jenderal_Peningkatan_Mutu_Pendidik_Dan_Tenaga_Kependidikan_Departemen_Pendidikan_Nasional_2008
Farisa Laili Purnama. (2018). Pengembangan Modul Berbasis Model Pembelajaran Problem Solving Pada Tema 6 Subtema Tubuh Manusia Kelas V Sd/Mi. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Lampung.
Helmiati. (2013). Microteaching Melatih Keterampilan Dasar Mengajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Nurul Dwi Rahmawati W.S. (2014). Pembuatan Modul Pembelajaran Aplikasi Software Survei Pemetaan (As2p) Dengan Konsep Student Centered Learning Kelas Xii Kompetensi Keahlian Survei Pemetaan Smk Negeri 2 Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta, YogyakartA.
Paling, S., Sari, R., Bakar, R. M., Yhani, P. C. C., Mukadar, S., S, L. L., … Sholihan. (2024). Belajar dan Pembelajaran. Penerbit Mifandi Mandiri Digital, 1(01). Diambil dari https://jurnal.mifandimandiri.com/index.php/penerbitmmd/article/view/15
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911–7915. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498
Qur’ani, B. (2023). Belajar Dan Pembelajaran. Penerbit Tahta Media. Diambil dari https://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/view/534
Salinan Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016. (t.t.).
Setiawati, S. M. (2018). Telaah Teoritis: Apa Itu Belajar ? HelpeR : Jurnal Bimbingan dan Konseling, 35(1), 31–46. https://doi.org/10.36456/helper.vol35.no1.a1458
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supardi, & Soekarno. (1995). Sejarah dan Filsafat Pendidikan Islam. Dalam Ahmad. Bandung: Angkasa.
Supeno, S., Indrawati, I., & Sutarto, S. (2021). Penyusunan Modul Fisika Berbasis Asesmen Kompetensi Minimum Bagi Guru Fisika Madrasah Aliyah di Kabupaten Jember. Jurnal Inovasi Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 47–53. https://doi.org/10.53621/jippmas.v1i1.2
UU No 20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasional. (t.t.).