Kontribusi Majelis Ta’lim Noto Jiwo Dalam Menanamkan Nilai-nilai Keagamaan Islam Bagi Jamaah Di Tengah Masyarakat Non-Muslim Di Jalan Tri Tunggal Kelurahan Karangpacar Bojonegoro

Majelis Ta'lim is a non-formal community-based Islamic educational institution. Likewise with the Ta'lim Noto Jiwo Assembly in which there is a process of planting Islamic religious values. The community around the neighborhood is not only Muslim, but there are also non-Muslim communities, as well as the number of lay people about Islamic science, so that Islamic science is less desirable by the surrounding community.


This research aims to find out the contribution of Ta'lim Noto Jiwo Assembly in instilling Islamic religious values for pilgrims, as well as to explain supporting factors and inhibiting the implementation of Ta'lim Noto Jiwo Assembly in the process of instilling Islamic religious values for worshippers in non-Muslim communities. This research uses a qualitative approach. The data collection is done with in-depth interview techniques, participatory observations, and documentation. The results of the analysis of data in this study showed that the Ta'lim Assembly contributed well in instilling Islamic religious values for worshippers in non-Muslim communities, by finding supporting factors and inhibitory factors in its implementation.

How to Cite
Fahru Rozi, Farida Isroani, Lailatul Fitriyah, U. B. R. (2021). Kontribusi Majelis Ta’lim Noto Jiwo Dalam Menanamkan Nilai-nilai Keagamaan Islam Bagi Jamaah Di Tengah Masyarakat Non-Muslim Di Jalan Tri Tunggal Kelurahan Karangpacar Bojonegoro. Alamtara: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 5(2), 197-215. https://doi.org/10.58518/alamtara.v5i2.841

Ulva Badi’ Rohmawati, Fahru Rozi, Farida Isroani, Lailatul Fitriyah

Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri Bojonegoro, Indonesia

Aisyah, Siti. 2019. Peran Majelis Ta’lim dalam Transformasi Sosial Budaya. Tesis tidak diterbitkan. Surabaya: Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Al-Qur’anulkarim Tajwid dan Terjemahnya. 2012. Bandung: CV. Hanil Jaya Steel.

Amanah, Defi Nur. 2019. Kegiatan Majelis Ta’lim Masyarakat di Masjid Al-Adhar Desa Mercu Buana Kecamatan Way Kenanga Kabupaten Tulang Bawang Barat. Skripsi tidak diterbitkan. Metro: Program Sarjana IAIN Metro.

Andi, Feri. Peran Majelis Ta’lim dalam Meningkatkan Pemahaman Keagamaan. Skripsi tidak diterbitkan. Palembang: Program Sarjana UIN Raden Fatah Palembang.

Anggito, Albi dan Johan Setiawan. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV. Jejak.

Darlis, Ahmad. 2017. Telaah Antara Pendidikan Informal, Non-Formal, Formal. Jurnal Tarbiyah. Vol.XXIV, No. 1.

Hashimy (al), Sayiid Ahmad. 1948. Muhtarul Ahadits. Surabaya: Nurul Huda.

Helmawati. 2013. Pendidikan Nasional dan Optimalisasi Majlis Ta’lim Peran Aktif Majelis Ta’lim Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Jannah, Raudhatul. 2017. Kontribusi Majelis Ta’lim terhadap Peningkatan Kualitas Keluarga. Skripsi tidak diterbitkan. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Banda Aceh.

Kholifah. 2018. Penyelenggaraan Pengajian Majelis Ta’lim Amanah dalam Meningkatkan Pemahaman Keagamaan Jamaah di Perumahan Griya Pandana Merdeka Ngaliyan Semarang. Skripsi tidak diterbitkan. Semarang: Program Sarjana UIN Walisongo Semarang.

Minarti, Sri. 2016. Ilmu Pendidikan Islam Fakta Teoritis-Filosofis & Aplikatif-Normatif. Jakarta: Amzah.

Musthofa, Muhammad Arif. 2016. Majelis Ta’lim sebagai Alternatif Pusat Pendidikan Islam. Jurnal Kajian Keislaman dan Kemasyarakatan. Vol.1, No.1.

Nurlaili, Septi. 2019. Urgensi Majelis Ta’lim dalam Menghidupkan Kegiatan Dakwah. Skripsi tidak diterbitkan. Curup: Program Sarjana IAIN Curup.

Saifudin. 2008. Pendidikan Majelis Ta’lim Sebagai Upaya Mempertahankan Nilai Keagamaan: Studi di Majlis Ta’lim Raudhotut Thalibin. Skripsi tidak diterbitkan. Semarang: Program Sarjana IAIN Walisongo Semarang.

Sugiono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.