Penanaman Agama Islam dalam Pendidikan Informal

In the very first stages of formation and inculcation of educational knowledge that will be
received by each individual, of course, it will start from within or from the closest are family
or the closest environment as the first education or informal education. Planting knowledge is
not only from one side, therefore religious education also needs to be educated from an early
age through informal education. Islamic religious education which serves as one of the
driving factors in the formation of good education for the future. Therefore, the cultivation of
Islamic religious values in informal education certainly requires good provision and
preparation from all sides for the provision and application of it. In this study using the
literature study method and has references from journals that are accessed from Google
Scholar

How to Cite
Yulianti, A., Hilma Ashyla, F., Indah Pertiwi, M., & Fajrussalam, H. (2025). Penanaman Agama Islam dalam Pendidikan Informal. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 82-87. https://doi.org/10.58518/darajat.v5i2.1406

Asri Yulianti

Universitas Pendidikan Indonesia

Fatika Hilma Ashyla

Universitas Pendidikan Indonesia

Melani Indah Pertiwi

Universitas Pendidikan Indonesia

Hisni Fajrussalam

Universitas Pendidikan Indonesia

Anshory, A. (2020). Strategi Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Pendidikan Islam

Informal pada Remaja: Solusi di Masa Pandemi Covid-19. Edukasi: Jurnal Penelitian

Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 18 (3), 302–313.

Darlis, A. (2017). Hakikat Pendidikan Islam: Telaah Antara Hubungan Pendidikan Infromal,

Non Formal dan Formal. XXIV(1).

Hidayat, Andi. 2018. “Fenomena" : Jurnal Penelitian.” 10(1): 55–76.

Karsiyah, Q. A. &. (2017). Konsep Kesatuan Iman, Iptek dan Amal Menuju Terbentuknya

Insan Kamil dalam Perspektif Pendidikan Islam. Pendidikan, 2, 77–114.

M.Ilham, A. &. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan; Kontribusi Lembaga Informal

Terhadap Pembinaan Karakter Anak. IQRO: Journal of Islamic Education, 3(1), 31–44

Nudin, B. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam pada Pendidikan Anak

Usia Dini Melalui Metode Montessori di Safa Islamic Preschool. Millah: Jurnal Studi

Agama, XVI(1), 41–42.

Nurfalah, Y. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Terhadap Anak. 29,

85–99.

Nurlaili. (2013). Metedologi Pendidikan Islam Formal-Informal (Analisis Pendidikan Di

Rumah Dan Sekolah). 12(1), 152–165.

Octaviani. (2019). Pelaksanaan Pendidikan Informal Dalam Keluarga Muslim Di Desa

Kutawaringin Kecamatan Adiluwih Kabupaten Pringsewu.

Priyantoro, A. R. & D. E. (2021). Pentingnya Penanaman Nilai-Nilai Agama Pada Pendidikan

Anak Usia Dini Dalam Perspektif Al-Quran. As-Sibyan:Jurnal Pendidikan Anak Usia

Dini, 6(1), 1–16.

Rizky, R. N., Muhammadiyah, U., Utara, S., & Tua, O. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Islam

Melalui Komunikasi Interpersonal Orang Tua. Jurnal Interaksu: Jurnal Ilmu

Komunikasi, 1(2), 206–219.

Siregar, M. H. & L. M. (2017). Konsep Pendidikan Islam Dalam Membentuk Manusia

Paripurna. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 2(2), 148–163.

Sudiapermana, E. (2009). PENDIDIKAN INFORMAL. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 4(2).

Ulfah, M. (2021). Pelaksanaan Pendidikan Informal Dalam Keluarga Muslim Di Desa

Campang Lapan Kecamatan Banjit Kabupaten Way Kanan Skripsi. UIN Raden Intan

Lampung.

Priyantoro, A. R. & D. E. (2021). Pentingnya Penanaman Nilai-Nilai Agama Pada Pendidikan

Anak Usia Dini Dalam Perspektif Al-Quran. As-Sibyan:Jurnal Pendidikan Anak Usia

Dini, 6(1), 1–16.