Penanaman Agama Islam dalam Pendidikan Informal
In the very first stages of formation and inculcation of educational knowledge that will be
received by each individual, of course, it will start from within or from the closest are family
or the closest environment as the first education or informal education. Planting knowledge is
not only from one side, therefore religious education also needs to be educated from an early
age through informal education. Islamic religious education which serves as one of the
driving factors in the formation of good education for the future. Therefore, the cultivation of
Islamic religious values in informal education certainly requires good provision and
preparation from all sides for the provision and application of it. In this study using the
literature study method and has references from journals that are accessed from Google
Scholar
Anshory, A. (2020). Strategi Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Pendidikan Islam
Informal pada Remaja: Solusi di Masa Pandemi Covid-19. Edukasi: Jurnal Penelitian
Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 18 (3), 302–313.
Darlis, A. (2017). Hakikat Pendidikan Islam: Telaah Antara Hubungan Pendidikan Infromal,
Non Formal dan Formal. XXIV(1).
Hidayat, Andi. 2018. “Fenomena" : Jurnal Penelitian.” 10(1): 55–76.
Karsiyah, Q. A. &. (2017). Konsep Kesatuan Iman, Iptek dan Amal Menuju Terbentuknya
Insan Kamil dalam Perspektif Pendidikan Islam. Pendidikan, 2, 77–114.
M.Ilham, A. &. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan; Kontribusi Lembaga Informal
Terhadap Pembinaan Karakter Anak. IQRO: Journal of Islamic Education, 3(1), 31–44
Nudin, B. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam pada Pendidikan Anak
Usia Dini Melalui Metode Montessori di Safa Islamic Preschool. Millah: Jurnal Studi
Agama, XVI(1), 41–42.
Nurfalah, Y. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Terhadap Anak. 29,
85–99.
Nurlaili. (2013). Metedologi Pendidikan Islam Formal-Informal (Analisis Pendidikan Di
Rumah Dan Sekolah). 12(1), 152–165.
Octaviani. (2019). Pelaksanaan Pendidikan Informal Dalam Keluarga Muslim Di Desa
Kutawaringin Kecamatan Adiluwih Kabupaten Pringsewu.
Priyantoro, A. R. & D. E. (2021). Pentingnya Penanaman Nilai-Nilai Agama Pada Pendidikan
Anak Usia Dini Dalam Perspektif Al-Quran. As-Sibyan:Jurnal Pendidikan Anak Usia
Dini, 6(1), 1–16.
Rizky, R. N., Muhammadiyah, U., Utara, S., & Tua, O. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Islam
Melalui Komunikasi Interpersonal Orang Tua. Jurnal Interaksu: Jurnal Ilmu
Komunikasi, 1(2), 206–219.
Siregar, M. H. & L. M. (2017). Konsep Pendidikan Islam Dalam Membentuk Manusia
Paripurna. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 2(2), 148–163.
Sudiapermana, E. (2009). PENDIDIKAN INFORMAL. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 4(2).
Ulfah, M. (2021). Pelaksanaan Pendidikan Informal Dalam Keluarga Muslim Di Desa
Campang Lapan Kecamatan Banjit Kabupaten Way Kanan Skripsi. UIN Raden Intan
Lampung.
Priyantoro, A. R. & D. E. (2021). Pentingnya Penanaman Nilai-Nilai Agama Pada Pendidikan
Anak Usia Dini Dalam Perspektif Al-Quran. As-Sibyan:Jurnal Pendidikan Anak Usia
Dini, 6(1), 1–16.