Pengaruh Permainan Simak-Ulang-Ucap Terhadap Keterampilan Berbahasa Jawa Siswa Kelas I MI Ma'arif Tumenggungan Tahun Pelajaran 2023/2024

The main objective of this research is to find out how to play the listen-repeat-say game and how it affects students’ mastery of Javanese language skills. This study used a quantitative approach with an experimental design of One-Group Pretest-Posttest Design. A before and after test was included in this design to measure the treatment applied. The samples in this study were 21 grade I students at MI Ma’arif Tumenggungan. The data obtained from this study prove that 1) The initial Javanese language skills of students which include speaking skills and writing skills obtained a percentage of 17% (not good enough) while listening skills and reading skills obtained a percentage of 33% (good enough). 2) The existence of the effect of the listen-repeat-say game on students’ Javanese language skills is evidenced by the results of hypothesis testing which obtained a Sig. (2-tailed) 0.000 <0.05. 3) Designing and describing the implementation of the listen-repeat-say game applied to Javanese.

How to Cite
Pengaruh Permainan Simak-Ulang-Ucap Terhadap Keterampilan Berbahasa Jawa Siswa Kelas I MI Ma’arif Tumenggungan Tahun Pelajaran 2023/2024. (2023). Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 176-189. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v6i2.1979

Arisma Kunikmah

Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo, Indonesia

Ahmad Zuhdi

Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo, Indonesia

Fatiatun Fatiatun

Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo, Indonesia

Ardini, P. P., & Lestariningrum, A. (2018). Bermain dan Permainan Anak Usia Dini (Sebuah Kajian Teori dan Praktik). CV. Adjie Media Nusantara.

Arifin, Z. (2017). Kriteria Instrumen dalam suatu Penelitian. Theorems (The Original Research of Mathematics), 2(1), 28–36.

Budiastuti, D., & Bandur, A. (2018). Validitas dan Reliabilitas Penelitian Dilengkapi Analisis dengan NVIVO, SPSS, dan AMOS. Mitra Wacana Media.

Hanifah, N., Studi, P., & Konseling, B. (2014). Perbandingan Tingkat Kesukaran, Daya Pembeda Butir Soal Dan Reliabilitas Tes Bentuk Pilihan Ganda Biasa Dan Pilihan Ganda Asosiasi Mata Pelajaran Ekonomi. Perbandingan Tingkat Kesukaran, Daya Pembeda Butir Soal Dan Reliabilitas Tes Bentuk Pilihan Ganda Biasa Dan Pilihan Ganda Asosiasi Mata Pelajaran Ekonomi, 6(1), 41–55.

Karima, K. I. (2019). Penerapan Metode Edutainment Melalui Permainan Simak- Ulang-Ucap Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara. 2(1), 58–68.

Kautsar, C. F. (2019). Pengaruh Permainan Simak-Ulang Ucap Terhadap di RA As- Syafi’iyah Kota Medan. 07(02).

Khumaedi, M. (2012). Reliabilitas Instrumen Penelitian Pendidikan (The Reliability of Education Research Instruments). In Jurnal Pendidikan Teknik Mesin (Vol. 12, Issue 1, p. 26). http://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf

Machmudah, U., & Rosyidi, A. W. (2016). Active Learning : dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Malang). UIN-Maliki Press.

Mardiah. (2015). Metode Permainan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Mitra PGMI, 1(1), 61–77.

Maruti, E. S. (2022). Pengantar Bahasa Jawa di Sekolah Dasar. CV. AE Media Grafika.

MZ, Y. (2013). Pengembangan Permainan Ular Tangga Untuk Kuis Mata Pelajaran Sains Sekolah Dasar. Jurnal Teknik, 3(1), 75–84.

Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Sibuku Media.

Putri, S. U. I. (2018). Upaya Peningkatan Kemampuan Mendengarkan Dongeng Melalui Teknik Simak-Ulang-Ucap Siswa Kelas VII.6 SMPN 21 Kota Pekanbaru. Dinamisa Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 47–51.

Sianturi, R. (2022). Uji homogenitas sebagai syarat pengujian analisis. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 8(1), 386–397. https://doi.org/10.53565/pssa.v8i1.507

Solichin, M. (2017). Analisis Daya Beda Soal, Taraf Kesukaran, Validitas Butir Tes, Interpretasi Hasil Tes dan Validitas Ramalan dalam Evaluasi Pendidikan. Dirasat: Jurnal Manajemen & Pendidikan Islam, 2(2), 192–213. www.depdiknas.go.id/evaluasi-proses-

Sudijana, N., & Ibrahim. (2007). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Supartinah, & Kawuryan, S. P. (2019). Pembelajaran Membaca di Kelas Awal pada Mata Pelajaran Bahasa Jawa (Pertama). UNY Press.

Tarigan, H. G. (2008). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Wahyuni, D. (2021). Permainan Teka-Teki Silang Sebagai Metode Edukatif Pembelajaran Mufdarat Bahasa Arab pada Siswa Madrasah Aliyah (MA). Nady Al-Adab: Jurnal Bahasa ARb, 18(2), 102–110.

Yam, J. H., & Taufik, R. (2021). Hipotesis Penelitian Kuantitatif. 3(2), 96–102.