Pengembangan Video Animasi Berbasis Canva dan Runawawayml "KRIS" (Khulafaur Rasyidin Islamic Stories) pada Pembelajaran PAI Kelas 6 SD
Main Article Content
Abstract
This article discusses the development of the animated video "KRIS" (Khulafaur Rasyidin Islamic Stories) as a medium for introducing Islamic culture to elementary school students using the Design and Development method. This research aims to provide education to students in elementary schools so that they know and understand Islamic culture, for example by emulating the characteristics of Khulafaur Rasyidin. The animated video "KRIS" received a positive response from users. The evaluation results show that the animated video "KRIS" can increase students' understanding and interest because the design does not get bored. So the animated video "KRIS" can be a very good alternative in learning PAI for grade 6 elementary schools.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Aeni, A. N., Aulia, C. R., Fauziah, L. N. E., & Fernando, Y. (2022). Pengembangan Lagu “Malaikatku” Sebagai Media Edukasi Mengenalkan Malaikat Allah dalam Islam bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4549–4557. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2722
Aeni, A. N., Khulqi, R., Latifa, D. A., & Inayah, A. N. (2022). Pemanfaatan Video Pembelajaran “Kepemimpinan Khulafaur Rasyidin” Sebagai Media Pembelajaran Politik Islam Siswa SD. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 979. https://doi.org/10.35931/am.v6i4.1097
Alamsyah, N., Ahmad, I. I., & Susilawati, A. (2022). Pemanfaatan E-Book Interaktif" Kepemimpinan Khulafaur Rasyidin" Untuk Meningkatkan Pengetahuan Anak SD Kelas 6. Dalam ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5), 1249–1272.
Auliyah, D. D., Rosaliana, R., Habibah, S. R. N., & Ifendi, M. (2024). Keteladanan Akhlak Khulafaur Rasyidin Dalam Pengembangan Karakter Muslim. AL AMIYAH: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(1), 23–38.
Idris, I. Y., Rafani, I. Z., & Latip, A. E. (2023). Pengembangan Bahan Ajar LKPD Berbasis Software Liveworksheet pada Materi PPKn Fase B di MI/SD. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 117–130. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v6i2.1754
Riyani, I., Utari, Cahyanti, W., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan Flipbook Of Khulafaurrasyidin Leadership Sebagai Media Untuk Memahami Politik Islam Bagi Anak Sekolah Dasar. Fashluna: Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 3(1), 1–30.
Rodiana, S. O. (2022). INFUTPEDIA: Media Pembelajaran Berbasis Android dengan Pendekatan STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics) Sebagai Alternatif Pemecahan Masalah di Indonesia. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 135–143. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v5i2.1119
Rohaeni, S., Putriani, P., Syaefulloh, A. M., Suryanto, M. F., & Aeni, A. N. (2023). Pengembangan Aplikasi Shofun (Salat Is Fun) Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas II Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 851. https://doi.org/10.35931/am.v7i2.2100