Integrasi Nilai-Nilai Keislaman pada Proyek P5 di SDN 7 Pahandut Palangkaraya

Main Article Content

Nor Hapipah
Sadya Santosa

Abstract

General learning is integrated with Islamic values so that learning becomes meaningful and interesting, students look more enthusiastic about every learning process. The purpose of this study was to find out more about the integration of Islamic values with the implementation of the P5 project at SDN 7 Pahandut Palangka Raya. The research subject in this study was one class teacher. Data collection techniques using interviews. The type of research method uses a qualitative approach to case study research methods. Data analysis techniques are processing data reduction, presentation, conclusion drawing and verification. The results obtained show the integration of Islamic values in P5 in elementary schools that the importance of this connection can be a strategic step so that students not only understand world knowledge but also understand how Islam views an action. The value of Islam is very broad not only regarding mahdhah worship but also social, economic and education issues, Islam is very comprehensive, it starts this Islamic value is perfect if applied in its entirety.

Article Details

How to Cite
Integrasi Nilai-Nilai Keislaman pada Proyek P5 di SDN 7 Pahandut Palangkaraya. (2024). Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 297-310. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v7i2.2493
Section
Articles

How to Cite

Integrasi Nilai-Nilai Keislaman pada Proyek P5 di SDN 7 Pahandut Palangkaraya. (2024). Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 297-310. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v7i2.2493

References

AD, O. Y., Ariyanto, P., & Huda, C. (2022). Analisis Penguatan Dimensi Kreatif Profil Pelajar Pancasila Pada Fase B di SD Negeri 02 Kebondalem. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 12861–12866.

Ahmad, M., & Putria Nasution, D. (2018). Analisis Kualitatif Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa yang diberi Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Gantang, 3. http://ojs.umrah.ac.id/index.php/gantang/index

Aulia, D. (2023). Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka Melalui Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 122–133.

binti Khalid, A. S., & Putri, I. D. (2020). Analisis konsep integrasi ilmu dalam islam. Wardah, 21(1), 35–49.

Elida, E. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembelajaran Matematika. El-Darisa: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 98–107.

Fauzi, B. (2020). Integrasi Pendidikan Nilai Nilai Islam dalam Pembelajaran. Jurnal Al-Ta’dib, 1, 12–26.

Firdaus, I. (2018). Integrasi Nilai Islam Di MI Miftahul Huda Turen Malang.

Fitriya, Y., & Latif, A. (2022). Miskonsepsi guru terhadap implementasi proyek penguatan profil pelajar pancasila di sekolah dasar. 4(1).

Hakim, L. (2023). Mengenal P5 dalam Kurikulum Merdeka dan Contoh Penerapannya—Guruinovatif.id: Platform Online Learning Bersertifikat untuk Guru. https://guruinovatif.id/@luqmanulhakim12/mengenal-p5-dalam-kurikulum-merdeka-dan-contoh-penerapannya

Hamzah, M. R., Mujiwati, Y., Khamdi, I. M., Usman, M. I., & Abidin, M. Z. (2022). Proyek Profil Pelajar Pancasila sebagai Penguatan Pendidikan Karakter pada Peserta Didik. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 553–559.

Hartutik, H., Astuti, A., Priyanto, A. S., & Jelahu, T. T. (2023). Rancangan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Bagi Sekolah Dasar Marsudirini Gedangan Semarang. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(4), 420–429.

Husaini, H. (2021). Integrasi Nilai Religius dalam Pembelajaran MI/SD untuk Membangun Karakter Siswa. El-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, 4(1), 65–76.

Imamuddin, M., & Isnaniah, I. (2023). Peranan Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembelajaran Matematika. Kaunia: Integration and Interconnection Islam and Science Journal, 19(1), 15–21.

Jufri, M. (2017). Pengertian Integrasi dalam Pendidkan Lingkungan.

Kemendikbudristek. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Jenjang Pendidikan Dasar dan Memengah (SD/MI, SMP/MTs, SMA/MA) Profil Pelajar Pancasila. Kemendikbudristek RI.

Kemendikbudristek, K. (2022). Luncurkan Kurikulum Merdeka, Mendikbudristek: Ini Lebih Fleksibel! Direktorat Sekolah Dasar. Kemendikbudristek RI.

Kemendikbudristek. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Kemendikbudristek RI.

Marimba, A. D. (2021). Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: PT. Almaa'rif.

Muslim, A. (2023). Landasan Filsafat Idealisme dan Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. JETISH: Journal of Education Technology Information Social Sciences and Health, 1(1), 34–40.

Nugraha, J., & Rafiza, P. B. (2022). Analisis Pembelajaran Berbantuan Media Audio Visual Upin Ipin Episode Sholawat Allahul Kaffi terhadap Pembentukan Karakter Religius Siswa Sekola Dasar. el-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, 5(2), 168–175.

Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum merdeka untuk pemulihan krisis pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 19(2), 251–262.

Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Alhadharah, 17.

Sarini, S., Hambali, H., & Hardian, M. (2024). Analisis Pelaksanaan Prinsip Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Di Kelas X SMA IT Fadhilah Pekanbaru. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 2456–2466.

Ulandari, S., & Rapita, D. D. (2023). Implementasi proyek penguatan profil pelajar pancasila sebagai upaya menguatkan karakter peserta didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(2), 116–132.

Umardiyah, F., & Nasrulloh, F. (2020). Scaffolding dalam Pembelajaran Geometri berdasar Taksonomi SOLO. Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat (LPPM) Universitas KH. A. Wahab Hasbullah.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.