Pengembangan Media Pembelajaran KOTASU untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VI pada Materi Tata Surya

Main Article Content

Yolanda Putri
Asep Saefurohman
Juhji Juhji

Abstract

This research addresses the challenge of low critical thinking skills among Grade VI students, particularly in science education, specifically the solar system. The limited availability of suitable learning media exacerbates this issue. The study aims to assess the feasibility and effectiveness of KOTASU-based learning media in improving critical thinking skills in this domain. Employing the Research and Development method, the study garnered favorable evaluations from expert panels, with average scores of 4.4, 4.6, and 4.75 from media, material, and language experts, respectively. Student responses, totaling 93.1% in the "Very Valid" category, corroborate the media's efficacy. The N-Gain test results, averaging 0.75 in the "High" category, underscore the substantial improvement in critical thinking skills facilitated by KOTASU learning media. In conclusion, the findings indicate that KOTASU learning media is feasible and highly effective in enhancing students' critical thinking abilities.

Article Details

How to Cite
Pengembangan Media Pembelajaran KOTASU untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VI pada Materi Tata Surya. (2024). Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 214-222. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v7i2.2558
Section
Articles

How to Cite

Pengembangan Media Pembelajaran KOTASU untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VI pada Materi Tata Surya. (2024). Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 214-222. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v7i2.2558

References

Aras, L., Satriani DH, S. D., Amran, M., & Dzikru, A. (2022). Hubungan antara Kreativitas Guru dengan Minat Belajar Siswa di Sekolah Dasar. AUTENTIK, 6(1). https://doi.org/10.36379/autentik.v6i1.163
Ariadila S N, Silalahi Y F N, Fadiyah F H, Jamaludin U, & Setiawan S. (2023). Analisis Pentingnya Keterampilan Berpikir Kritis Terhadap Pembelajaran Bagi Siswa. https://doi.org/10.5281/ZENODO.8436970
Candra, R., & Hidayati, D. (2020). Penerapan Praktikum dalam Meningkatkan Keterampilan Proses dan Kerja Peserta Didik di Laboratorium IPA. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 6(1), 26–37. https://doi.org/10.32923/edugama.v6i1.1289
Evitasari, A. D., & Aulia, M. S. (2022). Media Diorama dan Keaktifan Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 3(1), 1. https://doi.org/10.30595/jrpd.v3i1.11013
Khaafidhoh, G. (2019). Pengembangan Media Diorama Pada Muatan Pembelajaran IPS Kelas IV-A SDN Kalibanteng Kulon 02 Kota Semarang. Dengan hasil penelitian Penerapan media pembelajaran diorama dapat meningkatkan hasil belajar kognitif pada muatan IPS. Universitas Negeri Semarang.
Khoirunisa, A. S., Sulastri, T., & Pujihastuti, I. (2022). Pendekatan Active Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Pembelajaran TEMATIK Sekolah Dasar Kutagondok 2. An-Nizam, 1(3), 148–156. https://doi.org/10.33558/an-nizam.v1i3.4778
Laili, R., Alfi, C., & Fatih, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Diorama Pada Materi Siklus Air Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V UPT SDN Jati Tengah 01 Kabupaten Blitar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5605–5619. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8726
Lukmantya, S. A. (2023). Tantangan dan Inovasi dalam Manajemen Kurikulum Abad ke-21. Proceedings Series of Educational Studies. https://doi.org/10.17977/um083.7905
Melisari, S. (2023). Pengaruh Media Diorama Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 25 Kota Bengkulu. UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Salsabilla, A. P. (2023). Strategi Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Melalui Learning Community. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 102–109. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v6i2.1747
Sartika, W., Rahman, S. R., & Irfan, M. (2023). Empowering students’ critical thinking skills using problem-based learning. Inornatus: Biology Education Journal, 3(2), 67–74. https://doi.org/10.30862/inornatus.v3i2.427
Sumantika, A., Sirait, G., Susanti, E., Tarigan, E. P., & Oktavia, Y. (2023). Penggunaan Media Teknologi Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SMA Batam: The Use of Learning Technology Media to Increase the Learning Interest of Batam High School Student. PUAN INDONESIA, 5(1), 85–94. https://doi.org/10.37296/jpi.v5i1.149
Suryani, S. A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siklus Air Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Komik Di Kelas V. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 1780–1789. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.847
Wulandari, A. P., Annisa, A., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Keterampilan Berpikir Kritis IPS Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(2), 2848–2856. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.933
Yunita, S. (2018). Penerapan Media Diorama Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Permasalahan Sosial Lingkungan Setempat Siswa Kelas IV SDN Plandi I Jombang. JPGSD, 6(11).
Yusuf, O. Y. H., Aprianti, F., Mayasari, D., Satriwati, S., & Balula, W. E. (2023). Educator and Student Interaction in a Classroom Learning Atmosphere. AURELIA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(1), 511–514. https://doi.org/10.57235/aurelia.v2i1.309

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.