Pengaruh Profesionalitas Guru Terhadap Kinerja Guru Di Madrasah Aliyah Kejuruan (MAK) Madani Manado

The education process in madrasas is always changing and developing in line with the increasing competence and professionalism of teachers in the implementation of education in madrasas. The same challenge is also faced by Vocational Madrasah Aliyah in integrating Islamic educational values ​​and nursing productive curriculum. So as a strategic step and a solution, the author tested the influence of teacher professionalism on teacher performance at Madrasah Aliyah Kejuruan Madani Manado. The method that the author uses in this study is a quantitative method. The research sample was madrasa teachers, totaling 30 respondents in the research population. The research instrument used a questionnaire and hypothesis testing was carried out through a simple linear regression analysis test. The results of the study stated that there was a significant and positive effect of teacher professionalism on teacher performance at Madrasah Aliyah Kejuruan Madani Manado, thus Ha was accepted. The power of influence in the strong category is 0.687 and the contribution given by teacher professionalism to teacher performance is 47.2%. The more effective the improvement of teacher professionalism, the more the performance of teachers at Madrasah Aliyah Kejuruan Madani Manado will increase.

How to Cite
Abdullah, Armin. “Pengaruh Profesionalitas Guru Terhadap Kinerja Guru Di Madrasah Aliyah Kejuruan (MAK) Madani Manado”. Madinah: Jurnal Studi Islam 9, no. 1 (June 1, 2022): 20–29. Accessed August 4, 2025. https://ejournal.iai-tabah.ac.id/madinah/article/view/1368.

Armin Abdullah

Madrasah Aliyah Kejuruan Madani Manado, Indonesia

Andina, Elda. “Efektivitas Pengukuran Kompetensi Guru”, Aspirasi: Jurnal Masalah-masalah Sosial Pusat Penelitian Badan Keahlian DPR RI Vol. 9 No. 2, 2008

Ardianto dan Kadir. Aplikasi Statistik dalam Penelitian dilengkapi dengan Perhitungan Manual dan Aplikasi SPSS, Yogyakarta: Budi Utama, 2021.

Asiah, Siti. Manajemen Pendidikan Islam, Gorontalo: Pustaka Cendekia, 2018.

Chandra, Pasmah. Upaya Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Meningkatakan Kualitas Madrasah dalam Jurnal Aghinya STIESNU Bengkulu Vol. 3 No. 2

Dolong. H. M. Jufri. Standar Kualifikasi dan Kompetensi Kepemimpinan Kepala Sekolah, Vol. VIII, No. 2, 2019.

Mulyani, Fitri. 2009. “Konsep Kompetensi Guru dalam Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen (Kajian Ilmu Pendidikan Islam)”, dalam Jurnal Pendidikan Universitas Garut Fakultas Pendidikan Islam dan Keguruan Universitas Garut Vol. 03 No. 01

Munir, Misbah. “Peningkatan Profesionalisme Guru Di Madrasah”, dalam Jurnal MADRASAH UIN Malang Vol. 6, No. 2, 2014.

Nizah, Nuriyatun. 2016. “Dinamika Madrasah Diniyah: Suatu Tinjauan Historis “, dalam Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam IAIN Kudus, Vol. 11 No. 1

Novauli, Feralys. 2015. “Kompetensi Guru Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Pada Smp Negeri Dalam Kota Banda Aceh”, dalam Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala Vol. 3 No. 1

Pramesti, Getut. Mudah dan Menyenangkan Mengolah Data dengan SPSS Statistika 26, Jakarta: Gramedia, 2021.

Rusman. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru, Jakarta: Rajawali Pers, 2012.

Raikhan,"PARADIGMA PENGETAHUAN BARAT DAN ISLAM" http://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/madinah/article/view/149 Jilid 5 Terbitan 2 Halaman 257-276

Samal, Abdul Latif. “Supervisi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Kinerja Guru Di Smk Swasta Kota Manado”, Jurnal Ilmiah Iqra’ Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK) IAIN Manado, Vol. 13, No. 1, 2019

Sinambela, Lijan Poltak. Metodologi Penelitian Kuantitatif; Untuk Bidang Ilmu Administrasi, Kebijakan Public, Ekonomi, Sosiologi, Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya, Yogyakarta: Graha Ilmu, 2014.

Sudjana, Nana. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar . Bandung: Sinar Baru, 2000.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2008.

Usman, Husaini. Manajemen Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 2016.

Wiyani, Novan Ardy. Pengembangan Profesi Keguruan pada Era Revolusi Industri 4.0, Yogyakarta: Gava Media, 2019.