Pengembangan Media Pembelajaran Kalender Sejarah untuk Meningkatkan Efektivitas Belajar Siswa Kelas 5B pada Mapel IPS di MI Roudlotut Tolabah Kabupaten Kediri

This study is motivated by the lack of student engagement in Social Studies (IPS) classes at grade 5B of MI Roudlotut Tholabah, Kediri Regency, where students remain passive, merely listening without the use of educational media, especially in Social Studies subjects. To address this issue, the study developed an educational medium in the form of a history calendar. Using a quantitative approach with R&D research following the ADDIE model, this study produced a medium that was deemed feasible by content experts (95% from lecturers and 90% from teachers), pre-test and post-test experts (100%), media design experts (85%), learning experts (87.5%), and user evaluations (84%). The study also showed that the history calendar could enhance students' learning effectiveness, evidenced by the learning effectiveness evaluation from learning experts at 83.37% and by the researcher at 81.25%, along with an average increase in scores from pre-test to post-test of 56.23%.

How to Cite
Pengembangan Media Pembelajaran Kalender Sejarah untuk Meningkatkan Efektivitas Belajar Siswa Kelas 5B pada Mapel IPS di MI Roudlotut Tolabah Kabupaten Kediri. (2025). Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 25-35. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v8i1.2878

Dewi Malaul Hikmah

UIN Syekh Wasil Kediri, Indonesia

Aulia Rohmawati

UIN Syekh Wasil Kediri, Indonesia

Anis Saadah. (2018). Pengaruh Peran Guru Terhadap Efektivitas Belajar Pendidikan Agama Islam SMK AL-Asror Desa Sumbersari Kecamatan Sekampung. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro.

Bambang Warsita. (2008). Teknologi Pembelajaran. Rineka Cipta.

Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (n.d.). The Systematic Design of Instruction (8th edition (8th ed.)). Pearson.

Ilyas, M., & Syahid, A. (2018). Pentingnya metodologi pembelajaran bagi guru. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(1), 58–85.

Junaidi. (2019). Peran media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56.

Mayasari, A., Pujasari, W., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh Media Visual Pada Materi Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 2(2), 173–179.

Miftakhul Khasanah. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Kalender Sejarah (Kasa) Bermuatan Wawasan Kebangsaan Pokok Bahasan Pergerakan Nasional Indonesia. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 1, 2.

Mulyatiningsih, E. (2020). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Alfabeta.

Muslich, A. (2019). Pendidikan Nilai Dalam Pembelajaran Ips Madrasah Ibtidaiyah Di Era MileniaL. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 3(2), 161–170.

Observasi, di kelas 5B MI Roudlotut Tholabah Kabupaten Kediri, 17 November 2023. (n.d.). [Personal communication].

Riyana, C. (2019). Media Pembelajaran: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Kencana.

Robert Branch. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. Springer Science & Business Media.

Rohmawati, A. (2014). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif untuk meningkatkan keefektifan pembelajaran pada materi sejarah, kenampakan alam, dan keragaman suku bangsa untuk siswa kelas IVA MI Miftahul Ulum Kota Batu.

Silvia Agustina, Sumardi, & Ghullam Hamdu. (2021). Kajian Tentang Keaktifan Belajar Siswa dengan Media Teka-Teki Silang Pada Pembelajaran IPS SD. 8, 1.

Supardan, D. (2022). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial: Perspektif Filosofi dan Kurikulum. Bumi Aksara.

Warsita, B. (2008). Teknologi Pembelajaran Landasan dan Aplikasinya. Rienaka Cipta.

Wawancara dengan Yadjit, A.Ma, tanggal 14 November 2023 di MI Roudlotut Tholabah. (n.d.). [Personal communication].

Wina Sanjaya. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Prenada Media.

Yusufhadi Miarso. (2009). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Kencana.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.