Upaya Guru dalam Menumbuhkan Literasi Membaca Siswa di MIM 11 TPAY Blimbing
This research aims to describe the efforts made to foster reading literacy among students at MIM 11 TPAY Blimbing, identify the supporting factors for the implementation of the reading literacy program at MIM 11 TPAY, and examine the inhibiting factors in its execution. This study employs a qualitative descriptive method, with the research site located at MIM 11 TPAY Blimbing, Paciran, Lamongan. The subjects of this research were identified through interviews and observations. The findings indicate that the implementation of the literacy movement at MIM 11 TPAY Lamongan progresses through phases of habituation, development, and learning. Supporting factors at MIM 11 TPAY Blimbing, Paciran, Lamongan include the library, reading books, magazines, reading corners, and active reading posters. Conversely, the inhibiting factor identified is the library's suboptimal functionality due to students' poor reading habits.
Abidin, Yunus dkk. (2017). Pembelajaran Literasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Akbar, Aulia. (2017). “Membudayakan Literasi dengan Program 6M di Sekolah Dasar”. JPSD, Vol. 3, No. 1, 2017.
Arikunto, Suharsimi. (2005). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Azizah, Nur. (2018). “Peran Guru dalam Mengembangkan Keterampilan Bahasa Siswa Melalui Kegiatan Literasi di Kelas I SD Tara Salvia Tahun Ajaran 2018/2019”. (Skripsi). Jakarta: FTK UIN Syarif Hidayatullah.
Antoro, Billy. (2017). Gerakan Literasi Sekolah dari Pucuk Hingga Akar Sebuah Refleksi. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kemendikbud.
Budiharto dkk. (2018). “Literasi Sekolah Sebagai Upaya Penciptaan Masyarakat Pembelajar yang Berdampak Pada Peningkatan kualitas Pendidikan”. Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya dan Kependidikan, Vol. 5, No. 1, 2018.
Bungsu, Annisa Putri, dan Febrina Dafit. (2021). “Pelaksanaan Literasi Membaca di Sekolah Dasar.” Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran 4, No. 3, 2021.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Departemen Agama RI. (2015). Wawasan Tugas Guru dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam.
Harjatanaya, Tracey Yani. (2018). White Paper Literasi di Dunia, Divisi Kajian Komisi Pendidikan PPI Dunia.
Kemendikbud. (2015). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2015 Tentang Penumbuhan Budi Pekerti.
Kemendikbud. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Kharizmi, Muhammad. (2015). “Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi”. Jurnal Online: JUPENDAS, Vol. 2, No. 2, 2015.
Kusmana, Suherli. (2017). “Pengembangan Literasi Dalam Kurikulum Pendidikan Dasar dan Menengah”. Jurnal Online: Diglosia- Jurnal Pendidikan, Kebahasaan, dan Kesusastraan Indonesia, Vol. 1, No. 1, 2017.
Malawi, Ibadullah, dkk. (2017). Pembelajaran Literasi Berbasis Sastra Lokal. Jawa Timur: CV AE Media Grafika.
Moleong, Lexy J. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Poerwardamita. (1995). Kamus Umum Bahassa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Ramayulis. (2013). Profesi dan Etika Keguruan. Jakarta: Kalam Mulia.
Ramayulis. (2015). Dasar-dasar Kependidikan Suatu Pengantar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Kalam Mulia.
Rohman, Syaifur. (2017). “Membangun Budaya Membaca pada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah”, Jurnal Online: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, Vol. 4, No. 1, 2017.
Shela, Vonie. (2020). Pelaksanaan Program Literasi Di Sekolah Dasar Negeri Pekanbaru. (Skripsi). Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Sugiyono. (2010). Metode Peneltian Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Tarigan. (1986). Teknik Pengajaran Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Tarigan, Henry Guntur. (1990). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa Bandung: CV. Angkasa.