Konsep Pendidikan Era Medsos

Analisis Dimensi Hifdz din Menurut Luqman al-Hakim Dengan Pendekatan Maqasidi

  • Siti Fahimah Institut Agama Islam Tarbiyatut Tholabah, Lamongan, Indonesia
  • Nihlatut Toyibah
  • Nuriyah Rohmanah
Keywords: Al-Qur'an Education, Luqman's Story, Hifzd Din, Social Media Era

Abstract

The reality of changing times that continue to move dynamically in several countries, especially in Indonesia, has a significant impact on the decline of moral values. Various changes and developments of the times affect the styles and patterns of human life today. In this era of social media not only has a positive impact but also has a negative impact. Through this paper, the author will try to further analyze the dimensions of hidfz ad-din in the story of Luqman Al-Hakim in the Qur'an of Luqman verses 13-19 and how these educational values ​​can be implemented in the current era of social media. To carry out this analysis, the author will use a maqashidi interpretation approach which will seek to reveal the maqashid dimensions and qur'ani values ​​in the Qur'an Surah Luqman verses 13-19. In this study, the author will try to highlight the story of Luqman Al-Hakim using a maqashidi interpretation approach to find the maqashid behind Luqman al-Hakim's advice to his son. The author hypothesizes that Luqman al-Hakim's advice contains educational principles that are important to reveal and develop as an educational model offer to face the era of social media as it is today. In the Qur'an letter Luqman verses 13-19 the author understands that Luqman Al-Hakim's advice is important to be applied to the education system. From some of the advice contained in it, there are 3 big points, namely: aqidah education, worship education and moral education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, Susanti. Bliboiterapi Untuk Pengasuhan Membangun Karakter Anak Dengan Kisah. Jakarta Selatan: Noura Publishing, 2017.
Ahmad, Nurwadjah. Tafsir Ayat-Ayat Pendidikan “Hati Yang Semangat Hingga Kisah Luqman.” Bandung: Marja, 2007.
Al-Fikra, Tabrani. “Metode Amtsal Dalam Pembelajaran Menurut Perspektif Al-Qur’an.” Jurnal Ilmiyah Keislaman 18, No. 1 (2019).
Al-Ghazali, Muhammad Bin Muhammad. Ihya’ Ulum Ad-Din. Vol. 3. Beirut: Dar Al-Ma’rifah, T.T.
Al-Wahidi, Imam Abi Hasan Ali. Asbabun Nuzul Al Quran. Beirut: Dar Al-Kitab Al-Alamiyah, 1999.
Budiman, Natsir. Pendidikan Dalam Persektif Al Quran. Jakarta: Madani Press, 2001.
Bolotio, Rivai. “Dasar-Dasar Pendidikan Islam Dalam Surat Luqman Ayat 12-19 Menurut Tafsir Ibnu Katsir,” T.T.
Fanhas, Elfan. “Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini Menurut Qs.Luqman : 13-19.” Pedagodi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini 3, No. 3a (2017).
Hamka. Tafsir Al-Azhar. Vol. Xii. Jakarta: Putra Panjimas, 1982.
Hardiansyah. “Nilai-Nilai Pendidikan Dan Sosial Bagi Anak Dalam Qs Luqman ; 12-19.” Edu Society Jurnal Pendidikan,Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 1, No. 2 (2021).
Heri Juhari. Fikih Pendidikan. Bandung: Rosdakarya, 2005.
Kompas.Com. Diakses Pada Sabtu, 01 November 2021, Pukul 10.42. Https://Amp.Kompas.Com/Regional/Read/2018/02/04/18182571/Mahfud-Md-Sambangi-Keluarga-Guru-Yang-Tewas-Dianiaya-Muridnya
Kompas.Com. Diakses Pada Sabtu, 01 November 2021, Pukul 10.42.Https://Amp.Kompas.Com/Regional/Read/2020/12/22/11420051/Gara-Gara-Video-Tiktok-Injak-Rapor-5-Siswa-Smp-Dikeluarkan-Dari-Sekolah
Republika.Co.Id. Diakses Pada Sabtu, 01 November 2021, Https://Megapolitan.Kompas.Com/Read/2020/07/28/23322431/Aksi-Bullying-Pelajar-Di-Kabupaten-Bekasi-Dipicu-Saling-Ejek-Di-Medsos
Ibnu Katsir. Tafsir Ibnu Katsir. Vol. 6. Bogor: Pustaka Imam As-Syafi’i, 2004.
Ihsan, Hamdani. Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia, 1998.
Lestari, Sri. Psikologi Keluarga: Penanaman Nilai Dan Penanganan Konflik Dalam Keluarga. Jakarta: Kencana, 2016.
Ma’arif Dan Syafi’i. Aktualisasi Pola Pengasuhan Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak Di Era Digital Perspektif Al-Quran, T.T.
Mukodi, Mukodi. “Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Q.S. Luqman: 12-19 Terhadap Kepribadian Anak.” Jurnal Penelitian Pendidikan 2, No. 1 (7 Juli 2010): 287–300.
Mustofa, Ghufron Effendi. “Nilai Pendidikan Dalam Surat Luqman Ayat Ke 12 Sampai Ke-19 Dalam Kitab Tafsir Al Misbah.” Manarul Qur’an: Jurnal Ilmiah Studi Islam 15, No. 1 (1 Desember 2015): 62–80.
Prahara, Erwin Yudi. “Metode Targhib Wa Tarhib Dalam Pendidikan Islam.” Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan 13, No. 1 (1 Juni 2015): 157–69. Https://Doi.Org/10.21154/Cendekia.V13i1.243.
Prasetiawati, Eka. “Konsep Pendidikan Anak Menurut Al-Qur’an Perspektif Muhammad Quraish Shihab.” Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5, No. 1 (1 Februari 2017)
------------setiawati,Eka. “Konsep Pendidikan Anak Menurut Al Quran Perspektif Muhammad Quraish Shihab.” Tadbir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5, No. 1 (2017).
Purwatiningsih, Purwatiningsih. “Pendidikan Anak Dalam Keluarga Menurut Al-Quran Kajian Surah Al-Luqman Ayat 13-18.” Tadbir Muwahhid 5, No. 2 (2016). Https://Doi.Org/10.30997/Jtm.V5i2.331.
Rusydi Am. “Penafsiran Kisah Luqman Dalam Al Quran: Relevansinya Dengan Pendidikan Keimanan Dalam Keluarga.” Jurnal Ulinnuha 8, No. 1 (2019).
Sari Indah Puspita. “Pola Asuh Orang Tua Terhadap Anak Pada Kisah Luqman Al-Hakim,” T.T.
Shihab M.Quraish. Tafsir Al-Mishbah Pesan,Kesan Dan Keserasian Al-Quran. Vol. 11. Jakarta: Lentera Hati, 2002.
Siti Zubaidah. “Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Anak Usia Dini (Kajian Quran Surat Luqman Ayat 17).” Hamalatul Quran :Jurnal Ilmu-Ilmu Al Quran, T.T.
Syam Suardi,Dkk. “Potensi Jurnal Kependidikan Islam,” T.T.
Syaodih, Erman Wulan. Psikologi Perkembangan. Bandung: Mandar Maju, 1995.
Syarifin, Ahmad. “Aspek Psikologi Dan Kesehatan Mental Dalam Pendidikan Aqidah Dan Ibadah Peserta Didik.” Nuansa : Jurnal Studi Islam Dan Kemasyarakatan 11, No. 1 (10 Juni 2018). Https://Doi.Org/10.29300/Nuansa.V11i1.1346.
Yusuf, Syaifulloh. “Konsep Pendidikan Akhlaq Syeikh Muhammad Syakir Dalam Menjawab Tantangan Pendidikan Di Era Digital” 2 (2019).
Zulaika, Adinda Puteri. “Kenakalan Terhadap Remaja Terkait Dengan Isu-Isu Dalam Manajemen Pendidikan.” Ina-Rxiv, 19 Desember 2019. Https://Doi.Org/10.31227/Osf.Io/J3d42.
Published
2022-06-30
How to Cite
Siti Fahimah, Nihlatut Toyibah, & Nuriyah Rohmanah. (2022). Konsep Pendidikan Era Medsos: Analisis Dimensi Hifdz din Menurut Luqman al-Hakim Dengan Pendekatan Maqasidi. Al Furqan: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Tafsir, 5(1), 40 - 58. Retrieved from https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/Alfurqon/article/view/982