Transformation of Education Curriculum Development in Indonesia: History, Challenges, And Future Opportunities
DOI:
https://doi.org/10.58518/gajie.v1i1.3262Abstract
The development of the education curriculum in Indonesia reflects the social, political, and cultural dynamics since independence. Various curriculum changes, from the 1947 Curriculum to the Merdeka Curriculum, show the government's efforts to adapt education to the needs of society and global challenges. Each change is caused by challenges, such as gaps in educational infrastructure, teacher readiness in implementation, and differences in local characteristics. In addition, factors such as political dynamics, technological changes, and job market needs play a major role in the evolution of synchronization. Despite facing many challenges, great opportunities for curriculum development are open, especially with the use of digital technology, strengthening global literacy, and collaboration with world industries. The Indonesian government has taken strategic steps to design a curriculum that is adaptive to global changes, including the development of data-based policies, teacher training, and cooperation with international institutions.
References
Adolph, Ralph. 2016. “Perkembangan Sistem Ekonomi Pada Masa Orde Baru (Rezim Soeharto) Terhadap Sektor Perekonomian Indonesia.” 04(01): 1–23.
Afrilia Putri, Dipta, and Agil Nanggala. 2023. “Analisis Penerapan Literasi Digital Dalam Pembelajaran Di SDN 258 Sukarela.” Agil Nanggala INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research 3: 3836–48.
Alhamduddin. 2016. “Sejarah Kurikulum Di Indonesia.” Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini 1: 43. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=1014804&val=15400&title=Dinamika Perubahan Kurikulum Kebijakan Perubahan Kurikulum 2013 PAUD.
Alkalah, Cynthia. 2019. 19 Angewandte Chemie International Edition Persoalan Kebijakan Isu Kontemporer Dan Globalisasi Pembangunan.
Amalia, Vira Rizki, and Masduki Asbari. 2023. “Merdeka Belajar: Solusi Awal Transformasi Pendidikan Indonesia?” JISMA: Journal of Information Systems and Management 02(05): 62–67. https://jisma.org.
Amanullah, Akhmad Syah Roni, Siti Nur Syarifah, and Zaskia Salsabilla Rachma. 2023. “Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Kurikulum Merdeka Untuk PAUD.” Jurnal Almurtaja : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini 2(2): 01–09.
Ambarwati, Dewi, Udik Budi Wibowo, Hana Arsyiadanti, and Sri Susanti. 2022. “Studi Literatur: Peran Inovasi Pendidikan Pada Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital.” Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan 8(2): 173–84. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i2.43560.
Ananda, Adeliya Putri, and Hudaidah Hudaidah. 2021. “PERKEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN DI INDONESIA DARI MASA KE MASA.” SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kajian Sejarah 3(2): 102–8. doi:10.31540/sindang.v3i2.1192.
Anggraisa, Agustin, Erika Nurlidiya, Oryza Sativa, Tsania Kholiza, and Nur Putri. “Mengintegrasikan Kearifan Lokal Dalam Kurikulum Pendidikan.”
Anitasari, Lia, and Agung Cahyono. 2023. “Kurikulum Dan Pola Ilmu Pengetahuan Pada Masa Orde Lama Dan Orde Baru.” Social Science Academic 1(2): 93–98. doi:10.37680/ssa.v1i2.3390.
Ariandini, Nur, and Andi Hidayati. 2023. “Pembelajaran Adaptif Dalam Kurikulum Merdeka: Integrasi Teori Behavioristik, Kognitif, Dan Konstruktivis Dalam Teknologi Pendidikan.” Jurnal Kependidikan Media 12(3): 158–64.
Asiva Noor Rachmayani. 2015. ILMU PENDIDIKAN.
Asiva Noor Rachmayani. 2022. “IMPLEMENTASI PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK DALAM KEBIJAKAN PENDIDIKAN MERDEKA BELAJAR.” : 6.
Awainah, Nurul, Sulfiana, Nurhaedah, Jamaluddin, and A Aminullah. 2024. “Peran Infrastruktur Dalam Pertumbuhan Dan Peningkatan Hidup Masyarakat.” Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(3): 6847–54.
Dewi, Tantri Kusuma, and Nurul Hidayati. 2024. “Model Program Magang Guru Industri Untuk Meningkatkan Kompetensi Dan Keterampilan Guru Pendidikan Vokasi.” 13(4): 5243–52.
Dina, Rini Rahma. 2020. “Telaah Kurikulum 1975.” : 1–28.
Eny Junyanti. 2024. “Kurikulum Merdeka Sebagai Jawaban Tantangan Global.” Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora 4(1): 201–6. doi:10.55606/khatulistiwa.v4i1.2758.
Fadya Safitri Rahman, Agilia Febriani, Fadillah Annisak, Irlyanova Sabina, and Pramudia Ananda. 2024. “Kolaborasi Sekolah Dan Industri: Menyiapkan Siswa Untuk Dunia Kerja.” Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia 2(3): 158–66. doi:10.55606/jubpi.v2i3.3076.
Fakhri, Akhmad. 2023. “Kurikulum Merdeka Dan Pengembangan Perangkat Pembelajaran : Menjawab Tantangan Sosial Dalam Meningkatkan Keterampilan Abad 21.” C.E.S (Confrence Of Elementary Studies) 1(1): 32–40.
Habsy, Bakhrudin All, Durrotun Nashihah, and Butsaina Altaf Atsila. 2023. “Teori Belajar Humanistik Serta Penerapannya Dalam Pembelajaran.” Tsaqofah 4(2): 658–73. doi:10.58578/tsaqofah.v4i2.2344.
Hamidah, Hamidah. 2019. “Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan Di Perguruan Tinggi.” Forum Paedagogik 11(1): 27–39. doi:10.24952/paedagogik.v11i1.1776.
Heriyati, Tri Setyo. 2022. “Adaptasi Kurikulum Merdeka Dengan Model Pembelajaran Berbasis Problem Solving Pada Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Ilmu-ilmu Sosial 19(2): 713–20.
Hidayat, Rahmat, S Ag, and M Pd. 2019. Buku Ilmu Pendidikan Rahmat Hidayat & Abdillah.
Ilmiah, Jurnal, Multidisiplin Terpadu, Uci Purnama Sari, Wanti Sulastri, and Chintya Dwi Oktapiani. 2024. “MENINGKATKAN AKSESIBILITAS PEMBELAJARAN DI TENGAH KENDALA SUMBER DAYA : MENGATASI KETERBATASAN BUKU PAKET , KURANGNYA FASILITAS SEKOLAH , DAN AKSES.” 8(7): 667–76.
Iman, Atep, and Iwan Ridwan. 2024. “Vocational Education National Seminar ( VENS ) IMPLEMENTASI MANAJEMEN KURIKULUM BERBASIS KARAKTER DI SMK : PENDEKATAN DAN TANTANGAN.” : 1–3.
Insani, Farah Dina. 2019a. “Sejarah Perkembangan Kurikulum Di Indonesia Sejak Awal Kemerdekaan Hingga Saat Ini.” As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan 8(1): 43–64. doi:10.51226/assalam.v8i1.132.
Insani, Farah Dina. 2019b. “Sejarah Perkembangan Kurikulum Di Indonesia Sejak Awal Kemerdekaan Hingga Saat Ini.” As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan 8(1): 43–64. doi:10.51226/assalam.v8i1.132.
Irawan, Hendri, Iim Siti Masyitoh, Rahmat Rahmat, Cecep Darmawan, Leni Anggraeni, and Satrio Alpen Pradanna. 2024. “Inovasi Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013 Dan Kurikulum Merdeka.” SAP (Susunan Artikel Pendidikan) 9(1): 84. doi:10.30998/sap.v9i1.23303.
Istanti, Dilla Janu. 2019. “Dinamika Kebijakan Kurikulum Pendidikan Di Indonesia Pasca Reformasi.” Jurnal Ilmu Politik dan Pemerintahan 5(2): 140–56. doi:10.37058/jipp.v5i2.1537.
Junaedy, Ahmad, Abu Huraerah, Abdurahman Wahid Abdullah, and Alimudin Rivai. 2021. “Pengaruh Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Pendidikan Indonesia.” Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan 18: 133–46. https://dx.doi.org/10.31958/jaf.v11i2.10548.
Kamal, Mustafa, and Komarudin Sassi. 2024. “Dampak Implementasi Kurikulum Integrasi Teknologi Dalam Pembelajaran Siswa Generasi Alpha Di Korea Selatan Dan Mesir.” 3(6): 6185–97.
Kartini, Kartini, Amin Sobar, and Karyaningtyas Karyaningtyas. 2023. “Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan Di Sekolah.” Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam 4(2): 115–23. doi:10.54150/thawalib.v4i2.238.
Khalil, Khalil, and Ridwan Syah. 2024. “Peran Pemerintah Dalam Meningkatkan Aksesibilitas Teknologi Informasi Di Daerah Terpencil.” Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia 9(6): 3448–57. doi:10.36418/syntax-literate.v9i6.15410.
Wakib Kurniawan, et al. 2024. “Analisis Kompetensi Guru Pendidikan Islam Dalam Pengembangan Kurikulum Merdeka Menuju Local Genius 6.0 Ideas Internet Of Things (IoT).” An-Nawa: Jurnal Studi Islam 6(1): 103–18. doi:10.37758/annawa.v6i1.964.
Kusumawati, Hesty, Liana Rochmatul Wachidah, and Dinda Triana Cindi. 2021. “Dampak Literasi Digital Terhadap Peningkatan Keprofesionalan Guru Dalam Kegiatan Belajar Mengajar.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SENSIKDA-3) Vol 3(Sistem Bilangan Biner): 158.
Lase, Delipiter, Eliyunus Waruwu, Helmin Parida Zebua, and Ayler Beniah Ndraha. 2024. “Peran Inovasi Dalam Pembangunan Ekonomi Dan Pendidikan Menuju Visi Indonesia Maju 2045.” Tuhenori: Jurnal Ilmiah Multidisiplin 2(2): 114–29. doi:10.62138/tuhenori.v2i2.18.
Lubna, Lubna. 2024. “Isu-Isu Pendidikan Di Indonesia: Inovasi Kurikulum Dan Peningkatan Profesionalitas Guru.” Society 5(2): 15–25. doi:10.20414/society.v5i2.1455.
Ma’mun, Ahmad Aji Jauhari, and Nungki Srihandayani. 2023. “Filsafat Pendidikan Humanistik (Pendekatan Relevan Pendidikan Abad 21).” Jurnal Tumbuh Kembang Anak Usia Dini 1(2): 100–110.
Manurung, Iramdan dan Lengsi. 2019. “Sejarah Kurikulum Di Indonesia | Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan.” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikann 5(2): 88–95. doi:10.5281/zenodo.2678137.
Marzuqi, Badrul Munir, and Nur Ahid. 2023. “Perkembangan Kurikulum Pendidikan Di Indonesia: Prinsip Dan Faktor Yang Mempengaruhi.” JoIEM (Journal of Islamic Education Management) 4(2): 99–116. doi:10.30762/joiem.v4i2.1284.
Mudiono, Alif. 2021. “Model Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Project Based Learning (PjBL) Di Sekolah Dasar.” Journal of Practice Learning and Educational Development 1(2): 14–24. doi:10.58737/jpled.v1i2.9.
Mulkan, Lalu Maksudy, and Lalu Mathlubi Ali Zunnun. 2024. “Analisis Implementasi Kurikulum: Faktor Tantangan Dan Solusi Strategis Di Lingkungan Pendidikan.” PRIMER : Jurnal Ilmiah Multidisiplin 2(2): 112–20. doi:10.55681/primer.v2i2.324.
Nugraha, Tono Supriatna. 2022. “Kurikulum Merdeka Untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran.” Inovasi Kurikulum 19(2): 251–62. doi:10.17509/jik.v19i2.45301.
Nur Efendi, and Muh Ibnu Sholeh. 2023. “Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran.” Academicus: Journal of Teaching and Learning 2(2): 68–85. doi:10.59373/academicus.v2i2.25.
Nuraeni, Yeni, Zulela MS, and Endry Boeriswati. 2020. “A Case Study of Curriculum Implementation and K-13 Challenges in Indonesia.” International Journal for Educational and Vocational Studies 1(8): 14. doi:10.29103/ijevs.v2i1.2263.
Nurjanah, Erlintang Alfin, and Rochman Hadi Mustofa. 2024. “Transformasi Pendidikan: Menganalisis Pelaksanaan Implementasi Kurikulum Merdeka Pada 3 SMA Penggerak Di Jawa Tengah.” Didaktika: Jurnal Kependidikan 13(1): 69–86. https://mail.jurnaldidaktika.org/contents/article/view/419.
Paramita, Eka, Desi Ratnasari, and Asmaul Husna. 2025. “Transformasi Perkembangan Kurikulum Di Indonesia.” 5: 169–84.
Pratiwi, Ade Shafina, Bramastia, and Eka Khristiyanta Purnama. 2022. “Integration of Technology in Education in the 3T Region during the Covid-19 Pandemic.” Jurnal Teknologi Pendidikan 10(02): 131–47. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.
Purani, Ni Kadek Candra, and I Ketut Dedi Agung Susanto Putra. 2022. “Analisis Kesiapan Guru Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Di Sdn 2 Cempaga.” Jurnal Pendidikan Dasar Rare Pustaka 4(2): 8–12. doi:10.59789/rarepustaka.v4i2.125.
Rahmawati, Desi -, Zahra Karenina, Anita Farida, Komala, and Wahdiniyah Nur Rohma. 2022. “Implementasi Praktik Kerja Lapangan Di Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Prodi Manajemen Pendidikan Universitas Negeri Jakarta.” Improvement: Jurnal Ilmiah untuk Peningkatan Mutu Manajemen Pendidikan 9(1): 55–64. doi:10.21009/improvement.v9i1.27590.
Rika Widianita, Dkk. 2023. VIII AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam KESIAPAN GURU DALAM MENGIMPLEMENTASIKAN KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR ISLAM (SDI) SURYA BUANA KOTA MALANG.
Rizal, Agung Asmaul, Dewi Susilawati, Resti Meilani, and Rinaldi Yusup. 2024. “Implementasi Model Pembelajaran Kolaboratif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” MESIR: Journal of Management Education Social Sciences Information and Religion 1(2): 773–78. doi:10.57235/mesir.v1i2.3116.
Romadhon, Kharisma, Mohamad Agung Rokhimawan, Irfan Irfan, Noor Alfi Fajriyani, Yusuf Rendi Wibowo, and Diah Retno Ayuningtyas. 2023. “Analisis Kesiapan Guru Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka (Studi Kasus Di SD Negeri 1 Ulak Kedondong).” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 7(3): 1049. doi:10.35931/am.v7i3.2239.
Salma, Anisa. 2024. “Peran Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Menghadapi Tantangan Abad 21.” (October).
Santoso, Gunawan, Aim Abdul Karim, Bunyamin Maftuh, Sapriya, and Ma’mun Murod. 2023. “Pengantar Pendidikan Kewarganegaraan Di Perguruan Tinggi Melalui Kajian Filosofis Pembukaan UUD 1945 Indonesia Abad 21.” Jurnal Pendidikan Transformatif (JUPETRA) 2(1): 297–311. https://jupetra.org/index.php/jpt/article/view/137.
Septiani, Sisca, Jeremias Leda, Nobertus Tri Suswanto Saptadi, Tutun Nugraha, Dewi Mardhiyana, Kharisma Romadhon, Reina A. Hadikusumo, et al. 2024. PT Sada Kurnia Pustaka Pengembangan Kurikulum Teori, Model, Dan Praktik. https://books.google.co.id/books?id=N6UXEQAAQBAJ&newbks=1&newbks_redir=0&printsec=frontcover&dq=Pengembangan+Kurikulum+Teori,+Model,+dan+Praktik+sisca+septiani&hl=id&redir_esc=y#v=onepage&q=Pengembangan Kurikulum Teori%2C Model%2C dan Praktik sisca septia.
Sidoarjo, Ahmad | IAI Al Khoziny Buduran. 2024. “Teori Konstruktivisme Menekankan Pentingnya Kesinambungan Dalam Proses Belajar Untuk Membangun Pemahaman Yang Mendalam.” : 0–2.
Siregar, Isropil, Kasful Anwar, and Rita Sahara Munte. 2024. “ISU-ISU GLOBAL PEMAGANGAN LIFE SKILL WORLD CLASS.” 7: 12887–95.
Siregar, Torang, Ariyadi Wijaya, Ahmad Nizar Rangkuti, and Mariam Nasution. 2024. “Keterampilan Dan Kecakapan Abad 21 : Kompetensi Digital Pendidik Masa Depan.” 01(02): 1–11.
Sitopu, Joni Wilson, Dedek Helida Pitra, Mas Muhammadiah, and Ai Siti Nurmiati. 2023. “Peningkatan Kualitas Guru : Pelatihan Dan Pengembangan Profesional Dalam Pendidikan.” Communnity Development Journal 4(6): 13441.
Soleha, Zachro, and Kasori Mujahid. 2024. “Analisis Hambatan Dan Tantangan: Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Kehidupan Sehari-Hari Guru.” Tsaqofah 4(1): 563–74. doi:10.58578/tsaqofah.v4i1.2531.
Sonia, Labiba, Komarudin Sassi, and Kebijakan Pendidikan. 2024. “Inspirasi Edukatif : Jurnal Pembelajaran Aktif Inspirasi Edukatif : Jurnal Pembelajaran Aktif.” 5(4): 218–49.
Sudarta. 2022. “Pemanfaatan Data Dan Analitik Untuk Evaluasi Kurikulum Merupakan Peluang Lain Yang Dapat Dioptimalkan.” 16(1): 1–23.
Sugiarti, Sri. 2023. “Penerapan Coaching Dan Mentoring Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran A R T I C L E I N F O.” Jurnal Teknologi Komunikasi Pendidikan 15(1): 2024. https://ejournal.btkp-diy.or.id/.
Sugrah, Nurfatimah Ugha. 2020. “Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Sains.” Humanika 19(2): 121–38. doi:10.21831/hum.v19i2.29274.
Sujarwo. 2013. “Pendidikan Di Indonesia.” Pendidikan 4(2): 1–7. https://static.skm.kemdikbud.go.id/announcements/28942fb9-334d-4fb5-9ce2-56f7ddce4d48-Indonesias-K-12-Education-Quality-Improvement-Bahasa-05122023.pdf.
Sumantri, Budi Agus, and Nurul Ahmad. 2019. “Teori Belajar Humanistik Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Fondatia 3(2): 1–18. doi:10.36088/fondatia.v3i2.216.
Suprihartini, Yayuk, Trisna Rukhmana, Al Ikhlas, Loria Wahyuni, Singgih Prastawa, and Taryana Taryana. 2024. “Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Universitas.” Indonesian Research Journal on Education 4(3): 237–42. doi:10.31004/irje.v4i3.821.
Susilowati, Evi. 2022. “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembentukan Karakter Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” Al-Miskawaih Journal of Science Education 1(1): 115–32. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/43920/uu-no-20-tahun-.
Tpq, D I, and Al-falah Ponjen Karanganyar. 2023. “KURIKULUM TAMAN PENDIDIKAN AL- QUR ’ AN PROGRAM STUDI MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM JURUSAN PENDIDIKAN ISLAM UNIVERSITAS ISLAM NEGERI.”
Turen, Negeri. 2024. “PENINGKATAN KOMPETENSI GURU MELLUI INOVASI PEMBELAJARAN KURIKULUMMERDEKA DI ERA DIGITAL: PELATIHAN GOOGLE SITES DAN TEKNOLOGI AI DI SMANEGERI 1 TUREN.” 04(02): 1125–30.
Wardhana, Ivan Prapanca. 2021. “Review Kurikulum Pendidikan Cara Belajar Siswa Aktif (CBSA) Tahun 1984 Dalam Pendidikan Indonesia.” Keraton: Journal of History Education and Culture 3(1): 17. doi:10.32585/keraton.v3i1.1611.
Wati, Candra Nugraha, YL Sukestiyarno, DYP Sugiharto, and Suwito Eko Pramono. 2022. “Kolaborasi Perguruan Tinggi Dan Industri Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka ( MBKM ).” Jurnal Pascasarjana UNNES: 202–8.
Widhy setyowati, Jason Moscato, Chioke Embre. “Jurnal MENTARI : Manajemen Pendidikan Dan Teknologi Informasi Strategi Pendidikan Dasar Untuk Menghadapi Tantangan Era Kurikulum Digital Dengan Studi Empiris.” 2(1): 43–53.
WIDYAGUNA. 2023. “Jurnal Ilmiah PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR PROGRAM GURU PENGGERAK SEBAGAI LANGKAH MEMBENTUK WIDYAGUNA : Jurnal Ilmiah PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR.” 1(2): 9–21.
Zulaiha, Siti, Meisin Meisin, and Tika Meldina. 2023. “Problematika Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar.” Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar 9(2): 163. doi:10.24042/terampil.v9i2.13974.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muhammad Dzunniam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.